248. Patanydzsali jóga-szutra (4): megszabadulás a racionalitástól
(folytatás)
IV. Megszabadulás a racionalitástól (kaivalja páda)
1. A
képességek (sziddhik) veleszületettek, vagy növényi szerek, mantrák,
önmegtagadás, szamádhi által jönnek létre.
2. Amikor az
őstermészet túlárad, a létező más létminőséget ölt.
3. Nem az
indítékok, okok (szamszkárák) hozzák működésbe az őstermészetet, ezek csak gátjait
bontják el, mint a földműves.
4. Az ember
minden tudatállapota az egyetlen éntudatból (az egyetemes énből) keletkezik.
5. Sokféle
tudattevékenységének irányítója az ő egyetlen, örök szelleme.
6. A meditációban
ezért nem születnek már (újabb) indítékok, okok (szamszkárák).
7. A jógi
cselekedetei sem nem fehérek, sem nem feketék, míg másoké háromfélék.
8. E
(háromféle) tevékenység érleli meg a cselekedetek gyümölcseit.
9. Bár (az
újraképződések) a születésben, térben és időben egymástól elkülönülnek,
folyamatuk mégis megszakítatlan, mert az emlékezés és a keletkezés indítékai
(szamszkárák) egymásnak megfelelnek.
10. A
létesülés, a keletkezés indítékainak nincs kezdete, mert az életszenvedély
állandó.
11. Az ok és
az okozat, a kívánság és annak tárgyai fűzik a létezőket egybe, ezért ha az
egyik megszűnik, elmúlik a másik is.
12. A múlt
és a jövő sajátosságaiból következően más-más dharmák törnek utat a jelenben.
13. Akár
megtapasztalhatóak, akár finomtestűek, a három anya (a szattva-radzsasz-tamasz)
természetét követik.
14. A
módosulásokból létrejött egység határozza meg a tárgyi világ valóságát.
15. Bár a
valóság (vasztu) ugyanaz, a tudatállapotok különbözőek, ezért a (valóságot
megismerő) tárgyi tudásuk egymástól eltérő.
16. A tárgyi
világ nem függ az egyéni tudattól, mert amikor abban nem jelenik meg, akkor
hogyan létezhetne.
17. A tárgyi
világ aszerint, hogy a tudatot átfesti-e, vagy sem, válik ismertté, vagy sem
18. A tudat
módosulásairól a prakriti ura (a purusa) mindig tud, mert a purusa sohasem
változik.
19. A
(tudatnak) nincs saját fénye, mert maga is a (purusa) szemléletének tárgya.
20. Lehetetlen
ugyanis egyszerre megismerőnek és az ismeret tárgyának is lenni.
21. Ha az
egyik tudat a másikat megismerhetné, a megismerő és a megismerés végtelenül
ismétlődve egymás tárgyaivá lennének, és emlékezetzavar támadna.
22. Ha a
soha nem változó szellem (purusa) valamely tudatalakzatában tartózkodik, saját
értelmét (buddhi) szemléli.
23. Amikor a
tudat mind a nem változó egyetemes én (purusa),
mind a tapasztalati individuális én (prakriti) tükre, mindent átfog.
24. Bár
számtalan benyomás színezi, mégis a purusa megszabadulását szolgálja, akivel
összekötve működik.
25. Aki
(ezt) a különbséget meglátja, az individuális én képzetétől megszabadul.
26. Így
halad a tudat a megkülönböztetések mélyéből a megszabadulás csúcsa felé.
27. A megmaradt
indítékokból, okokból (szamszkárákból) eközben valamilyen kép újra és újra
előjön
28. Ezek
felszámolása ugyanúgy történik, mint a többi gátló tényezőé (klésák).
29. Aki a
meditációban elmélyedve a megkülönböztetésben gyűjtött igaz tudása gyümölcseiről
is lemond, eléri az örök dharma felhőjét, és a legmagasabb szamádhit.
30. Ezzel a
szenvedélyek és a karmák (a tettek, a cselekedetek ok-okozati láncolatának
sora) megszakadnak.
31. A
végtelen megismerés következtében, amely minden fátylat eloszlat, több
tudnivaló már alig marad.
32. Mivel
céljukat elérték, a gunák változásainak vége.
33. A
folyamat az idő minden mozzanatával vonatkozásban áll, de értelme csak az utolsó
módosulásnál ismerhető fel.
34. A gunák
betöltvén a purusáért vállalt céljukat az őstermészetbe visszaolvadnak: ez a
teljes megváltottság, vagy a saját önazonosságában megszilárdult tudat ereje.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése