247. Patanydzsali jóga-szutra (3): a képességek jógája
(folytatás)
III. A képességek jógája (vibhuti páda)
1. Az összpontosítás, a tárggyal való
azonosulás, és a lelki üresség adja az összeszedettséget (szamjama).
2. Aki ezekben mester, annak értelme világos.
3. A megvilágosodásnak fokozatokban
kell megvalósulnia.
4. Az előbbi (öttel) szemben ez (a
három) a belső fokozat.
5. A végső állapottal (szamádhival)
szemben azonban ezek is külső fokozatok.
6. A zavaros ébrenlétben és a pihenés
állapotában a tudatos és tudatlan észlelések és megtapasztalások váltogatják
egymást, de ha tudatunk az elcsendesedésre törekszik, akkor közel a megnyugvás.
7. A lélek nyugalmát a megnyugvást
létrehozó indítékok, okok (szamszkárák) adják.
8. A lélek összpontosított nyugalmából
fejlődik ki a szamádhi.
9. A lélek csak akkor lesz nyugodt, ha
a korábbi és a későbbi változások benne ugyanazok.
10. Így testünk és érzékszerveink
tulajdonságai és állapotainak változásai megmagyarázhatók.
11. Ugyanazokat a változásokat éljük
át mint bárki, így a megnyugvást (a múltat), a keletkezést (a jelent) és ami
eljön (a jövőt).
12. A fentebbi fokozatok közötti
különbség a lélekállapotok közötti különbséget tükrözi vissza.
13. Aki összeszedettségét ezekre
alkalmazza, az tudást szerez a múltról és a jövőről.
14. Ha gondolataink, szavaink és
cselekedeteink keverednek, akkor téves megállapításokra jutunk. Aki
összeszedett, az képes megkülönböztetni, és mindenki hangját megérteni.
15. Aki tudatos, az indítékait
átvilágítja, így korábbi megvalósulásait megismeri.
16. Aki az összeszedettséget mások
képzeteire alkalmazza, mások gondolatait ismeri meg.
17. De nem a képzet alapját
(előidézőjét), mert nem ez volt az (összeszedettség) tárgya.
18. Ha az összeszedettséget a testünkre
alkalmazzuk, akkor a képzetünk ereje megbénul, a fény és a szem közötti
kapcsolat megszakad és a test láthatatlanná válik.
19. Kétféle karma van: amelyik már
elkezdődött (aktív), vagy amelyik még nem kezdődött el (lappangó). Aki az
összeszedettséget a lappangó karmára alkalmazza, életének végét megismeri, és a
fenyegető rosszat megérzi.
20. Ha az összeszedettséget a (lények
iránti) szeretetre (részvétre, együttérzésre) alkalmazzuk, akkor az hatalom.
21. A hatalom az elefánterő.
22. Ha az összeszedettséget a belső
fényre alkalmazzuk, akkor tudást szerzünk a finomról, a homályosról és a távoliról.
23. Ha az összeszedettséget a Napra
alkalmazzuk, akkor biztos tudást szerzünk a világegyetemről.
24. Ha az összeszedettséget a Holdra
alkalmazzuk, akkor a csillagokról szerzünk tudást.
25. Ha az összeszedettséget a
Sarkcsillagra alkalmazzuk, akkor annak mozgása felől szerzünk tudást.
26. Ha az összeszedettséget a köldökre
alkalmazzuk, akkor a testről szerzünk tudást.
27. Ha az összeszedettséget a
nyakgödörre alkalmazzuk a szomjúság és az éhség megszüntetését fogalmazzuk meg.
28. Ha az összeszedettséget a mellüregre
alkalmazzuk, akkor a szilárdságról szerzünk tudást.
29. Ha az összeszedettséget a
koponyában levő fényre alkalmazzuk, akkor a tökéletesség látásáról szerzünk
tudást.
30. Vagy a felvillanó (intuitív)
minden látáshoz.
31. Ha az összeszedettséget a szívre
alkalmazzuk, akkor a lélek felől való tudáshoz jutunk.
32. A a fényben való tapasztalás (szattva)
és a purusa soha nem keveredik. Tárgyi tapasztalás azáltal lehetséges, hogy a szattva
és a purusa nincs megkülönböztetve. Az összeszedettség alkalmazása a purusa
megismeréséhez vezet.
33. Ebből az öt érzék, mint a hallás,
a tapintás, a látás, az ízlelés, a szaglás villámszerű megvilágosodása támad.
34. A szamádhi állapotának elérésében
ezek akadályok, de a tudat működésekor erők.
35. Ha a kötöttségek okai meglazulnak,
és az elme működésének mozgása ismertté válik, a tudat más testbe is át tud
lépni.
36. A felső lélegzés (udána, felfelé
ható életáram) uralma képessé tesz arra, hogy vízben, iszapban, bozótban az
ember el ne vesszen.
37. A középlélegzés (szamána) fölött
való uralom a testet ragyogóvá teszi.
38. Az összeszedettség alkalmazása a
hallás és a világéter összefüggéseire, a természetfölötti halláshoz vezet.
39. Az összeszedettség alkalmazása a
test és a világéter kapcsolatára, a pehelykönnyűvel egyesülve, az embert
képessé teszi arra, hogy a világűrben járjon.
40. A külsőtől többé nem befolyásolt
lélekállapot neve a nagy szabadság (mahávidéhá). Ha ez megvalósul, a káprázat
burka eltűnik.
41. Az összeszedettség alkalmazása a
durva testre, a sajátosságokra, a finom testre, az összefüggések
kibontakozására és céljaikra a teremtés fölötti uralomhoz vezet.
42. Ebből természetfeletti képességek
származnak, mint amilyen a kicsi, atomi méret és mások (mint a nagyság,
könnyűség, súlyosság, mindennek elérése, korlátlan nemzőerő, isteni képességek
és uralom), a test tökéletessége és minőségeinek sérthetetlensége.
43. A tökéletes test szervezete: szép,
kellemes, erős, gyémántszilárd.
44. Az észlelésre, az egyedi minőségekre,
az individuális énre, a lételemek kibontakozására és céljukra alkalmazott
összeszedettség, az érzékek fölötti uralomhoz vezet.
45. Az ebből szárnyaló szellem, a
teljes eloldódást és az őstermészet fölötti uralmat jelenti.
46. Aki a szattva és a purusa között különbséget tud tenni, az a lét minden állapota
fölött úr marad, és mindentudásra tesz szert.
47. Aki szenvedélytelenségét még a
legmagasabb látásra is alkalmazni tudja, a tisztátalanság magjának megszűntével
eléri a megszabadulást.
48. Még ha a legmagasabb erők hívják
is, nem enged a ragaszkodásnak és a büszkeségnek (csábításának), mert az nem
kívánatos következményekkel jár.
49. Az összeszedettségnek a pillanatra
való alkalmazása a megkülönböztetések tudásához vezet.
50. Ezáltal olyan egymáshoz hasonló
dolgok különbsége is megismerhető, amit minőségük, jellegük és helyük szerint
nem lehetne megkülönböztetni.
51. A megkülönböztetésekből származó
megszabadító tudás köre kiterjed minden dologra, állapotra, és időre.
52. Amikor a szattva tisztasága egyenlővé válik a purusa tisztaságával - ez a teljes megszabadulás.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése