245. Technomorál: az egyéni erények (1)
A teremtett embert meghaladó transzhumanista fejlesztések (elgépiesítés és eltömegesedés) igazi célja nem a profit és a hatalomgyakorlás kellene legyen, hanem ahogy Szókratész fogalmazott: a jó és boldog élet. Amely erősíti, nem pedig akadályozza törekvéseinket, hogy egy egyetemes, teljes, bölcs, emberhez méltó életet éljünk abban a nemzetben, ott és akkor, abban a részvételi térben és időben, amelyet az Egy szánt nekünk.
A jó élet az erényekben gazdag életet jelenti, és nem az anyagiakban gazdag életet. A jó élet az, amelyet mások csodálatosnak, kívánatosnak és megvalósításra érdemesnek tartanak. Valójában minden emberi élet csodálatos, de csak akkor, ha azt a maga teljességében, egyetemességében, egészében valósítja meg. Ennek alapja az erényes élet és a szellem‒lélek‒test harmóniája. Az erények és a harmónia is bennünk vannak, csak fel kell fedjük őket magunkban. Egyiket sem lehet tanítani és tanulni, de gyakorolni lehet. Amit tanulni kell, az az erkölcsös közösségi élet. Az erényes és erkölcsös jó élet megvalósításához a XXI. század transzhumanizmusának képviselői szerint nincsenek jó gyakorlatok. Szerintük egyetlen gyakorlat van: a profit megszerzése. A mi feladatunk pedig az lenne, hogy ennek ellenére megtaláljuk az egyensúlyt (a kompromisszumot) az erényes és erkölcsös élet, valamint a profithajhászás között. Miután valakik „kiengedték a szellemet a palackból” együtt kell élnünk vele, alkalmazkodnunk kell a ránk erőltetett eszközök használatával, és egy rugalmas, az új digitális technológiákhoz alkalmazkodó erkölcsös, technomorális viselkedést kell kialakítanunk az elkövetkező évtizedekre.
Az erény
egyéni, az erényből származó erkölcs pedig közösségi. Előbb az erény van, és
azután az erkölcs. Csak az erényes emberek képesek igazi társadalmi normákat
szabni. Az erénytelen emberek csak zavaros társadalmi normákat alkotnak. Nem
véletlenül mondta Platón, hogy a társadalmat filozófusok vezessék. Aki
erkölcsök szerint él, annak egyben erényesnek is kell lenni. De aki erények
szerint él, annak nem kell a társadalmi, közösségi erkölcsökhöz igazodnia. Az
erkölcs mindig is a tömegembernek, az emberi kapcsolatoknak szólt. Erkölcsös
élet tehát az, ami a bennünk levő belső erényből fakad, és képes vezetni külső
viselkedésünket, társas kapcsolatainkat,
pl. meghatározni, hogy a közösségekben hogyan viselkedjünk, hogyan
reagáljunk a különböző élethelyzetekre, hogyan tegyünk eleget a társadalmi és
vallási követelményeknek (morálteológia), illetve úgy alkalmazkodjuk, hogy az
példamutató legyen a családban és a többi ember számára. Az erények
elsődlegesen egyéni életünket szolgálják, és egyben formálják is, hogy
megőrizve egyetemes lelkünk tisztaságát és békéjét, olyan harmonikus lelki
életet éljünk, amely hozzájárul személyiségünk fejlődéséhez is, pl. a jellemes,
tudatos, teljes, egyetemes életünk megéléséhez.
Az erények
tehát útmutatók, iránytűk, hogy egyéni és társas életünkben tájékozódni tudjuk.
A két tájékozódási forma közül az egyéni, belső tájékozódás a fontosabb, mivel
a belső tökéletesedés és tudatosságunk jelenik meg társas viselkedésünkben, és
nem fordítva. A külső befolyások csak irányt mutató sarokpontok, de hogy mivel
azonosulunk, azt mi döntjük el: elfogadjuk vagy elutasítjuk az azonosulást.
Fontos tehát lelkünk erényességét, spiritualitását, értelmét fenntartanunk,
mert csak így tudunk önmagunk transzcendens egyetemességével, a bennünk levő
kisistennel, az örök igazsággal, renddel és szabadsággal kapcsolatban lenni. Az
erények ezeknek a kapcsolatoknak az ébrentartását szolgálják, az erkölcs pedig
e kapcsolatok megnyilvánulását a társas életben. Ha rangsorolni szeretnénk az
erényeket, akkor az első helyen minden esetben a transzcendens erények lennének, mint a lelkünk tisztaságának,
egyetemességének megőrzése, és az az éberség, alázat és önuralom az
individuális énnel szemben, amely által lelkünk értelme, tudatossága a
mindennapokban megőrizhető. Lelkünk tisztaságának megőrzése abban képes
segíteni, hogy az individuális viselkedésünket, mint pl. félelmünket,
aggályainkat, önzésünket, anyagi vágyainkat stb., féken tartsuk. Önuralmunk,
egyetemességünk megnyilvánulása által pedig képesek legyünk ellenállni a
haragnak, a rosszindulatnak, az irigységnek, a kényelemnek stb., hogy
megőrizhessük lelkünk harmonikus egységét és egyensúlyát. Az egyéni erényességekből
fakad a társadalom erényessége, ami az erkölcsös ‒ a társadalmi normák,
szabályok, elvárások menti ‒ közös élet. Ahhoz tehát, hogy a transzhumanista
emberek számára egy alkalmazkodó, rugalmas, elvárt viselkedést ki lehessen
alakítani, először a már bemutatott egyéni erényes viselkedést kell megértenünk,
majd ennek kivetülését, a társas kapcsolatok erkölcsös viselkedését.
Amennyiben
egy közösség, egy társadalom tagjai egyéni erényekkel, felelősségtudattal
rendelkeznek, akkor azok segítenek visszaállítani a társadalmi harmóniát és a
közösségek szolidaritását, az erényes‒erkölcsös közösségek kialakítását. Ahogy
az egyéni erényeket gyakorolni kell, úgy kell a közösségek erkölcsös
viselkedését is gyakorolni. Az egyéni bölcsesség, a türelem, az igazságosság és
az alázat mind olyan egyetemes lelki jellemek, amelyek hozzájárulnak a közösség
rendjéhez, az emberek közötti kölcsönös tisztelethez, szolidaritáshoz és figyelmes
bánásmódhoz. A kölcsönös tisztelet, vagyis az egyéni felelősségvállalás az
alapja a közösség felelősségvállalásának. Az egyéni lelki gyakorlatozás, az
erények felfedése növeli az egyéni felelősségvállalást, ez pedig a közösségi
felelősségvállalást is. A közösségek egységét az képes kialakítani, ha
tudatosodik a közösségben, hogy felelősséggel tartoznak egymás iránt. Az egyén
lelki gazdagsága a közösség lelki gazdagságában, pl. a mások iránti együttérzésben,
felelősségtudatban, a másokkal való törődésben (szolidaritásban) tükröződik
vissza.
Az egyéni erények gyakorlása révén képesek
vagyunk rendezni úgy a lelkünk belső világát, mint a külső világhoz való
viszonyunkat. Ha lelkünk egyensúlyban (harmóniában) van, akkor világunk is egyensúlyban
van. Mi vagyunk a világ, és a világ olyan, amilyennek alakítjuk. A lelki
gyakorlatok azok az eszközök, amelyek képesek visszavezetni minket az
individualitásból az egyetemességbe, amit személyes fejlődésnek is nevezhetünk. A belső erényességünk
kialakításához alkalmazhatjuk a meditáció általi önmegismerést, az önnevelést (önreflexiót),
amely elvezet a belső, lelki
kiegyensúlyozottság (harmónia) megteremtéséhez, mert csak az egyensúlyban levő
lélek képes a másokkal szembeni szeretetet és jóságot kinyilvánítani. Az
alázat, a türelem és az igazságosság mind hozzájárulnak ahhoz, hogy jobban
kapcsolódjunk másokhoz, és úgy éljünk, hogy másokra is odafigyelünk.
Mivel az
erények lelkünk egyetemességünkből fakadnak, velünk jönnek a világra, ez azt is
jelenti, hogy az erények spirituális jellemvonások, és egyben kapcsolatok is a
teremtő Eggyel. Amikor tehát az erényeket gyakoroljuk, műveljük, voltaképpen az
Eggyel való szellemi kapcsolatainkon dolgozunk. Mivel az erények az élő kapcsolódási
szálak az Egyhez, ez azt is jelenti, hogy az erénytelen, anyagias élettel
lemondunk a kapcsolatainkról. Az igazi erények az Eggyel kapcsolatot tartani
képes transzcendens erények, mint a lélek értelme, ébersége, tudatossága,
amelyekből származnak a többi erények, amelyeket inkább erkölcsként, a
társadalmi viselkedéshez szükséges magatartásként, viselkedésként ismerünk. A
transzcendens erények képesek leginkább segíteni bennünket abban, hogy a
dualitások körforgása (cirkularitása), a fent és a lent, a kint és a bent, a
hideg és meleg, a fény és a sötétség, a jing és a jang, a férfi és a nő stb.
között egyensúly (harmónia) létezzen. A transzcendens erények közül a legmagasabb
a tudatosság, amely a lélek cirkularitását, halhatatlanságát, idő-felettiségét,
az életből a létbe, az időből a térbe jutását képes kialakítani. A tudatosság
adja meg a léleknek azt a lehetőséget, hogy a halandó életen túl, az ittlevő
létben önmagát megvalósítsa.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése