235. Patanydzsali jóga-szutra (2): a begyakorlás jógája
(folytatás)
II. A begyakorlás jógája (krijá jóga)
1. A begyakorlás jógája az önmegtagadást,
szent könyvek önálló kutatását, az Egynek való odaadást jelenti.
2. A gyakorlatok célja, hogy elérjük a
szamádhit és a gátló szenvedélyeket (klésák) felszámoljuk.
3. A szenvedélyek a következők: a tudatlanság,
az önzés, a sóvárgás, a gyűlölet, az életösztön (görcsös élni akarás). (Más
olvasatban: a tudatlanság, csak az anyag létezik, individualizáció, halálfélelem).
4. A szenvedélyeink gyökere a
tudatlanság, ebből fakad a többi, a háttérben lappangó, megfegyelmezett vagy
uralkodó viselkedésünk.
5. A tudatlanságunk oka téves szemléletünk,
mert ami elmúlik, azt öröknek, a tisztátalant tisztának, a rosszat jónak, az
individuális ént egyetemes énnek tartjuk.
6. Az individuális énben való hit csak
érzéki, látszat tapasztalat, mert összetévesztjük azt, amit látunk (purusa) a
látvánnyal (prakriti).
7. A gyönyör az, amihez társul a
sóvárgás.
8. A szenvedés pedig irtózat.
9. Az életösztön még az éber embert is
arra kényszeríti, hogy önmagát tegye a középpontba (individuális én legyen).
10. A lélek szenvedélyeit – amíg még
gyengék a dualitások párba állításával kell kiküszöbölni.
11. A lélek szenvedélyeinek felszámolási
módja a meditáció.
12. A szenvedélyek gyökere a karma (cselekvés),
amelyet a látható anyagi világban tapasztalunk meg.
13. Amíg a karma él, addig gyümölcsöt
is terem: születést, életet, megtapasztalást és halált.
14. Aszerint, hogy a gyümölcs erény,
vagy bűn, bennük öröm vagy fájdalom van.
15. Az olyan ember számára, aki a
helyes megkülönböztetést, a dualitások egységét elérte, annak a gunák (lelki
tulajdonságok) működése (félelem, önkorlátozás, a lélek változásai) életében nem
jelentenek nyomorúságot.
16. Csak a jövő szenvedései
küszöbölhetők ki.
17. A szenvedés oka, hogy a szemlélő
és a szemlélet tárgya (a purusa és a prakriti) összekeverednek.
18. A megtapasztalás anyagi és
szellemi tárgyainak (a prakritinek), ismertetőjele a fény (szattva), a mozgás
(radzsasz) és a tehetetlenség (tamasz). Céljuk a megtapasztalás és a
megszabadulás az individuális éntől.
19. A gunák fokozatai: a hasonló, a
különböző, az osztható, az oszthatatlan.
20. A szemlélő (purusa) csak lát, mert
önmagában semmi más, csak látás és megértés.
21. A tapasztalati, anyagi világ (prakriti)
egyedül az örök lélek, az örök élet (purusa) miatt van.
22. A tapasztalati, anyagi világ (prakriti)
az egyetemességet elért ember számára megszűnik, de mások (a céljukat el nem
ért emberek) tapasztalatában tovább létezik.
23. A tapasztalat és a tapasztalás
tárgyának (az azonosulás) egybekapcsolódása az oka annak, hogy a birtokló (a
szemlélő) magát a birtoklás tárgyával (a szemlélettel) azonosítja.
24. A tudatlanság (avidja) oka a téves
azonosulás.
25. Ha a téves azonosulás megszűnik,
nincs több zavaró ok és a megtapasztaló teljesen megszabadul individuális
énjétől.
26. A tudatlanság felszámolásának
eszköze a folyamatos megkülönböztetés (a helyes azonosulás)
27. Az egyetemesség, mint a legmagasabb
megismerésnek útja nyolcfokozatú (ezek a jógafokozatok).
28. A jóga fokozatainak szabatos
megtartása nyomán megszűnik a tisztátalanság, és az út a megkülönböztetésen át
a megvilágosodáshoz vezet.
29. A jóga 8 fokozata: az erkölcsös fegyelem, az önfegyelem (önuralom),
a helyes ülésmód, a szabályos lélegzés, az érzékek visszavonása, a koncentráció,
a meditáció és szamádhi.
30. Első fokozat: az általános erkölcsös
fegyelemhez tartozik, hogy másoknak nem ártunk, nem hazudunk, nem lopunk,
önmegtartóztató életet élünk, nem gyűjtünk.
31. Ezek megtartását társadalmi osztályoktól,
helytől, időtől és körülményektől függetlenül Nagy Fogadalomnak is hívják.
32. Második fokozat: az önfegyelem,
amely tartalmazza a tisztaságot, az elégedettséget, az önmegtagadást, a szent
könyvek olvasását és az Egy szolgálatát.
33. Amikor káros indulatok fenyegetnek,
meg kell keresnünk a dualitás párját.
34. Az indulatok, amikkel másoknak
ártunk elsősorban a vágyakozásból, a haragból és a tudatlanságból származik. Az
önzés mindig szenvedést és zavarodottságot szül. Ezért az individualitás párját
az egyetemesben kell keressük.
35. Ha másnak nem ártunk, akkor
bennünk az ellenségeskedés megszűnik.
36. Ha az igazat mondjuk ki, akkor
urai leszünk annak az erőnek, amely a szóból valóságot teremt.
37. Ha nem harácsolunk, minden kincs a
miénk lesz.
38. Ha önmegtartóztatók vagyunk, megnő
a tetterőnk.
39. Ha nem gyűjtjük az anyagiakat, megtudjuk,
hogy miért vagyunk.
40. A lelki tisztaságunk elérésének
következménye, hogy nem sokat foglalkozunk a testünkkel és szakítunk azokkal,
akik testüket sokra értékelik.
41 A legmagasabb lelki tisztaság a
derű, a figyelmesség, az érzelmek fölötti uralom, a növekvő önismeret és az öntudat.
42. Elégedettségünkből boldogság fakad.
43. Az önuralom eredménye a
tudatlanságunk eltűnése, és a testünk egészsége.
44. A szent könyvek olvasásának egyik
eredménye lehet a megistenülés elérése.
45 A szamádhi az, amikor már az Egy
cselekszik bennünk, mert elértük az egyetemes ént, a tudatosságot.
46. Harmadik fokozat: az ülés módja
biztos és kényelmes legyen.
47. Az individuális énről való
lemondás segít a végtelen távolságok szemlélésében.
48. Ennek következménye a dualitás
párjai iránti fogékonyság.
49. Ezt követi a lélegzet
szabályozása, a ki- és belélegzés összhangja.
50. A szabályozás rendje: kilégzés -
belégzés – megállás, mérhető terjedelemben, időben, hosszúságban, könnyedén,
vagy kitartva.
51. Negyedik fokozat (a légzésszünet):
túllépni a közönséges ki- és belélegzés mértékén.
52. Így tűnik el a fényt eltakaró
burok.
53. Ebből fejlődik az összpontosítás
képessége.
54. Ötödik fokozat: az értelem befelé
fordítása nem egyéb, mint a belső világ felé való fordulás, amikor tudatosan megszakítjuk
a (külső) dolgok, az öt érzékünk adta észlelés és megtapasztalás közötti kapcsolatot.
55. Így tudjuk az érzékeinket uralni.
56. Hatodik fokozat: az összpontosítás,
a koncentrálás (dháraná) a lélek rászegezése valamire.
57. Hetedik fokozat: meditáció által a
tárggyal való azonosulás elérése, amely a tudatosság elérését szolgálja.
58. Nyolcadik fokozat: amikor a valóság
teljességében megjelenik számunkra, és individuális énünk üres, így elértük az
egyetemes énünket (szamádhi).
Megjegyzések
Megjegyzés küldése