223. A digitális társadalom dilemmái (1)
A történelem során számos olyan eseménynek voltunk tanúi, amelyek igénybe vették döntési képességeinket pl. a piacokat átrendező háborúk és forradalmak idején, de olyan „láthatatlan” digitális fordulatoknál is, mint amilyenben most a XXI. század elején vagyunk, illetve ami előtt állunk. Ezen utóbbira viszont nincs történelmi példa. Most arról kell döntenünk, hogy továbbra is megmaradunk-e teremtett szakralitásnak, az Egy képének és azonosságának, vagy lemondunk szakralitásunk áldásos „tartozékairól” pl. szabad akaratunkról, igazságszeretetünkről, a rendről stb. is, elfogadjuk és azonosulunk az általunk előállított tökéletlen gépek diktálta és formálta gondolkodással. Tegyük fel a kérdést: emberek szeretnénk maradni, vagy humanoid robotok? Tudjuk, hogy a gépek mögött olyanok állnak, akik már nem embereknek nevezik magukat, hanem az emberek irányítóinak, mi több a gépi digitális rabszolga társadalom tulajdonosának, a valóságban létező, de nem látható hatalomnak. Ez a digitális hatalomgyakorlás csak azért lehetséges, mert elhitették velünk, hogy nem vagyunk teremtett kis istenek, tehát döntésképtelenek vagyunk és szükségünk van arra, hogy valaki más hozza meg a mi döntéseinket, pl. a gépek. Vagyis bízzuk rá magunkat nyugodtan a gépekre, döntéseinket szervezzük ki és mondjunk le a ránk bízott természeti szakralitásokról és benne az másik emberről is. Saját kényelmünk érdekében süllyedjünk bele az anyagba, vállaljunk kompromisszumokat a gépekkel való közös életre, önként szolgáltassuk ki magunkat annak a digitális és pénzügyi hatalomnak, amely arra készül, hogy életünkben átvegye az Egy helyét és ő legyen a mi teremtőnk.
Digitális korunk kockázatainak megértéséhez utalunk arra, hogy az individuális én fölötti hatalomgyakorlás, a befolyásolás, a meggyőzés nem új keletű. A legutóbbi kemény manipulációs eszközökön kívül, mint a XIX. századi forradalmai és a XX. század háborúi, a puha manipulációs eszközök között találjuk a XIX. századi pszichoanalízist, valamint hatását a XX. század materialista, racionális, adok és kapok alapon működő gondolkodására, pl. a hivatalosan a 90-es években felszámolt Európában létező szocializmusra. Ne feledjük el, hogy a szocializmusban volt materialista gondolkodás ma is virágzik. A digitális társadalom kialakításában érdekeltek, pl. a közösségi médium platformok (social media) tulajdonosai és a pszichoanalízisben érdekeltek ugyanazon nem pogány közösség tagjai, akik érdekeltek a digitális állampolgárságban, az egyablakos ügyintézésben, a készpénz nélküli fizetésben stb. is. A bécsi idegorvos Sigmund Freud és orvostársa Carl Gustav Jung nevéhez kapcsolódó pszichoanalízisben (mélypszichológia) és korunk digitalizációban, a közösségi platformok működtetésében számos közös elem fedezhető fel, pl.:
1. az analízis, az elemzés, a tények szétszedése, az eseményekből,
válaszreakciókból szerzett adatok gyűjtése, az adathalászat, majd az adatok
információvá konvertálása, azok elemzése pl. csoportosítása, klaszterezése stb.
végül következtetések levonása és azok hasznosítása. Az adathalászatban a
különbség az, hogy a pszichoanalízis a beteg egyént szándékozik meggyógyítani,
a beteg felől törekszik megérteni majd értelmezni a normális viselkedést, ezzel
szemben a digitális műveletek, mivel az individualizációra pl. az
elidegenedésre, a szűklátókörűségre, a racionális gondolkodásra késztetnek, az
egészséges, egyetemes, egységben levő embert úgy betegítik meg, hogy közben ők
meggazdagodnak. Mindkét eljárás az individuális ént megtestesítő elmét veszi
elemzés alá (habár a psziché szó lelket jelent) és erre próbál hatást
gyakorolni. A pszichoanalitikusnak lehetősége van az individuális személyiségekbe
bepillantani, hogy a betegtől kapott adatok és információk (adatkapcsolatok)
után a gyógyítás (az adathalászat értelmezései, tanácsai, javaslatai)
elinduljon, vagyis a „lelki nyomorúság” leküzdhető legyenek. Valójában az
individuális én „gyógyulása”, pontosabban helyreállítása, restaurációja akkor
mutatkozik meg, ha külső vagy belső késztetésre képesek vagyunk lebontani azt a
téves valóságot, az ál-valóságot, amit tudatlanságunkban több évtized alatt felépítettünk.
A gyógyulás akkor áll be, ha nem azonosulunk az individuális énünk diktálta
viselkedéssel. Freud a pszichoanalízis színrelépését az érzelemmentes tudományos
materializmus megállíthatatlan előretöréseként értelmezte, és úgy vélte, hogy
eljárása csapást fog mérni az embernek arra az öntelt képzelgésére, hogy fontos
lénye a világegyetemnek. Megjegyzés:
ebben a felfogásában Freud valószínűleg utalt a Karl Marx által 1848-ban
megjelentetett Kommunista Kiáltványban foglaltakra. A materialista kijelentése utal arra
is, hogy nincs szükség a polgári világ által elfogadott „én”-re, hanem egy
másik ént kell felfedni, ami a tudattalan, vagyis azt, amely a racionális elme
ellenőrzése alatt áll (mai fogalmainkban az individuális én). Amikor Freud nem
fogadja el az önrendelkező „én”-t, akkor a tudattalan „én”-t a kollektív
tudatba (ma tudjuk, hogy ez nem létezik) helyezi.
2. csatlakozás azokhoz a romboló, deszakrális nézetekhez, amelyek
csökkentik az ember teremtett szakralitását és egyben felelősségvállalását is.
A pszichoanalízis például elfogadta a kopernikuszi világképet, hogy a Föld csak
egyike a bolygóknak és nincs központi szerepe az ember életében, a darwini
evolu-cionizmust, amely szerint az ember nem a teremtés koronája, hanem az állatfajok egyike, és hogy a tudatos én (az egyetemes én) nem „úr a saját
házában”. Ezen utóbbi gondolatát Freud Georg Simmel-től vette át (az 1900-ban
megjelent „ A pénz filozófiája” c. mű szerzőjétől), ahol az olvasható, hogy a
modern ember csupa olyan személytelen dologgal van körülvéve, hogy mind
közelebb kell kerülnie egy anti- individuális életrend elképzeléséhez és az
életrend elleni tiltakozáshoz is. A kérdés az, hogy az egyén szellemi életén
belül idegen hatalmak uralkodnak-e vagy pedig a lélek „úr a saját házában, vagy
legalábbis harmóniát feltételezhet legbensőbb élete és aközött, amit személytelen
tartalmakként abba felvenni kénytelen”. A pszichoanalízis épp azt mutatta meg,
hogy „ az én nem úr a saját házában” valamint azt, hogy az „én” egyes elemei
(mai fogalmainkban az individuális és egyetemes én) között nincs harmónia. Ez
az „én” értékcsökkenése.
Voltak, akik
azt állították, hogy a pszichoanalízis mutatta meg azt a lehetőséget, hogy
érdemes a tudat mögé menni (ebből a meggondolásból keletkezett a tudatalatti
fogalom), vagyis „behatolni a jelentés szubjektivitása mögé”. Mások úgy vélték,
hogy az olyan fogalmak, mint az elfojtás és a tudattalan a modern kapitalista
bürokrácia működésének jellegzetes eredményeit, a boldogtalanságot és az
elidegenedést fogalmazzák meg. Többen, a marxista felfogás elemeit fedezték fel
abban, hogy az ember tudata és valóságos helyzete ellentmond egymásnak. J. P.
Sartre például, mindazok mellett, hogy nem fogadta el Freud materializmusát, a
tudatosság és a tudattalan/tudatalatti – a Freud által bevezetett- fogalmakkal
kapcsolatosan (psziché alatt értve az „én”-t mint egót) megjegyezte, hogy azok
egy adott történelmi, társadalmi kontextusban alakulnak ki. Ma tudjuk, hogy
téves ez az állítás, ugyanis az „én” mindig a középpontban levő és idő feletti
egyetemes ént jelenti, és nem a pszeudo-ént, vagyis az individuális ént.
3. nagymértékű elfogadás: a pszichoanalízis megjelenését sokan üdvözülték,
ma a digitális platformokat emberek milliárdjai használják. A
pszichoanalízisben voltak olyanok akik, habár tévesen, a delphoi jósda
mondatának „ismerd meg önmagad” beteljesedését látták, mások úgy vélték, hogy a
filozófus és az analitikus lényegében egyazon feladaton dolgozik, hogy olyan
terápiát adjon az embereknek, amely által megszabadulhat téves fogalmairól. A
nagymértékű elfogadás érdekében mindkét módszer estében megtalálható a fogalmak
általuk vélt helyreállítása, illetve elferdítése. A pszichoanalízis fogalmi
rendszerében megtalálható az elfojtás metaforája is, amelyet Freud nem
képletesen alkalmaz, hanem egy gépezetként képzelt el, amely a tudat nevű
pszeudo- materiális gép belsejében zajlik. A pszichoanalízis az elfojtásban a
lelki betegek problémájának megoldását látja pl. az elfojtás feloldásával.
4. a módszer tulajdonosok hatalmi törekvései: a nem pogányok részére a
hatalmaskodás mindig is fontos volt, idővel csak a megnyilvánulás formái változtak. Az
amerikai támogatással működő pszichoanalízis úgy gondolta, hogy az elfojtás
technika feloldásával tesz szert hatalomra, a digitális hatalomgyakorlás pedig
épp az egyetemesség elfojtásával, a fordított pszichoanalízissel szándékozik elérni
azt. A digitális cenzúra, a digitális drog az előbbinek a fordítottját teszi,
ugyanis az individualitás növelésével az emberi szakralitást fojtja el. Az
egyetemes énünkről való lemondás hangoztatása a digitális társadalmi platformok
esetében a szuperszámítógépek algoritmusai által keltett manipulációban, csábításban,
az ál-valóság generálásában, a mi identitásvesztésünket található. A két
hatalomgyakorló módszerben az is közös, hogy az irányítók (a hatalom) és a
végrehajtók (a rabszolgák) ugyanazok. Amiben a módszerek viszont különböznek,
hogy a digitális manipulációban ma emberek milliárdjai vesznek részt.
5. a tőke kiszolgálása: a pszichoanalízis és a digitális közösségi
platformok működési hasonlóságainak és különbözőségeinek elemzésében érdemes
arra is utalnunk, hogy már a pszichoanalízis idején a piacokat a
tőkekoncentráció, a bankok és a pénzfegyver uralta. Ez azt jelentette, hogy a
vállalkozások, ahogy akkor, úgy ma is a tőke kollektív ellenőrzése alatt állnak.
A különbség pedig az, hogy akkor az elme, az emberi individualitás még nem volt
a tőke hatalma, manipuláló befolyásolása alá vonva, mint ma. Több filozófus is,
pl. Kierkegaard, Nietzsche és mások is aggodalmukat fejezték ki az iránt, hogy
összeegyeztethetetlen az ember önrendelkezésének biztosítása és a tőke, valamint
az uralkodó világnézetek hatalmaskodása. Herbert Marcus pedig tovább ment és a
XX. század közepén már arra figyelmeztetett, hogy az iparilag fejlett, magas
technológiai szintet elért társadalmakban az önazonosság tudata megszűnt, mert
a tömegember már a világnézetekkel, a társadalmi kultúrkörnyezettel azonosítja
magát.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése