167. Tananyag: a probléma (1)
A 2022-ben
megjelent Rólad c. könyvünk fejezeteiben tárgyalt témákkal kapcsolatosan tematika javaslatot
teszünk a középiskolákban, főiskolákon, egyetemeken való képzésre. Abban próbálunk segítséget nyújtani, hogy a fiatal magyar tanulók egyrészt, minél inkább
megértsék a zűrzavaros XXI. századunkban zajló eseményeket, másrészt életük szekerének
rúdját igazítani tudják a rendhez. Így javaslatunkat két témakörre osztottuk: az első a
minket körülvevő rendetlenség, életünk krízisének, problémáinak megértése és
okainak feltárása, a második pedig a problémák lehetséges felszámolása, a
krízis kezelése. Úgy is lehetne fogalmazni, hogy milyen lehetőségeink vannak arra,
hogy a „modern” rendetlenségből visszataláljunk a hagyomány rendjébe
és az egyetlen valóságba.
1. rész: A probléma: a rendetlenség (krízis) lehetséges okai (egyéni és
közösségi szint)
1.1 Kettős- szellemi és anyagi- világunk megismerésének szükségessége
Kérdés: miért nem
azt tanították nekünk, hogy világunk alaptörvénye a körkörösség és nem a
linearitás, hogy a körkörösség a kettősség változását jelenti, egyszerre a
mozgást és a mozdulatlanságot, a teret és az időt, a sötétséget és a
fényességet, a férfit és a nőt, a szellemet és az anyagot? Talán azért mert a
mindenkori hatalomnak szüksége volt és van a lineáris csőlátásra, az
egyenlőségre és materializmusra, ami nem más, mint az ember egyetemességének és
egységének megrablása, a hierarchikus rend
eltüntetése. A
kettősség (dualitás) értelmében a tudatlanság megfelelője a tudatosság, a
rendetlenségnek a rend, a bűnnek a bűntelenség. A rendbetételre, a megváltásra,
a helyre igazításra akkor
van szükség, ha rendetlenség, eltévelyedés és tudatlanság van. A rendbetétel
mindenkire kirótt feladat. Amikor a dualitás megismerésére törekszünk,
világunkat ismerjük meg. A világ nem hely, hanem állapot.
1.2 Miért szeretjük annyira az anyagot?
Kérdés:
napjainkban miért annyira divatos az
anyagba süllyedés és a kényelem, avagy a modern rabszolgaság, ahol az ember
saját magát rabolja meg, mert az anyag érdekében feláldozza hitét és
szabadságát? Miért szeret racionálisan, értelem nélkül, tervezetten, programszerűen élni? A materializmus érdeke a
kiszámíthatóság, a matematikai függvényekkel, egyenletekkel való értelmezés, a
szimuláció és a modellezés, a programozás, a lineáris gondolkodás, amely nem
vesz tudomást az emberben levő vertikalitásról, az életben levő paradoxról, ami
a lét. A program neve, átprogramozás, hatalomgyakorlás, amely mellőzi az
egyetemes törvényeket, mint a dualitás és a szeretet paradoxonát. Nem tudja,
hogy az ember akkor él, ha nem tudja, hogy holnap mi lesz. Amit a hatalom a
lineáris, logikus, racionális, szellemtelen mesterkélt gondolkodásával ránk
erőltet az gyakorlatilag egy hatalmi recept, de akár dogmának is mondható. Amit
a receptre írtak az a materializmus, az egyenlőség és az őt támogató
evolucionizmus, a fejlődés és haladás, a profit és a siker. Ezek a receptek
csapdák, és ha sokat mantrázzuk, akkor önmagunkat számoljuk fel.
1.3 Az igaz és normális ember viselkedése
Kérdés:
racionális (lineáris) gondolkodásunk vagy értelmünk (vertikalitás) szerint
viselkedjünk? Amikor racionálisak vagyunk, akkor épp az aktuális eszmény, világnézet, hatalmi érdek
szerint viselkedünk és cselekszünk. Mivel ez a viselkedésünk nem állandó,
gyakran képesek vagyunk rögtönözni az üzleti életben, a politikában, a
művészetben, bárhol, mert nincs fix pontunk (nem vagyunk önmagunk), amihez
ragaszkodnunk kellene. Mindent külsőként kezelünk, így önmagunkat (belső
énünket) kivonjuk a cselekvésből. Világunk rajtunk kívülre kerül. Életünk
alkalom, de feladat is arra, hogy magunkból igaz és normális embert faragjunk,
hogy szembe álljunk a racionális, materiális, mennyiségi tömegember
beprogramozott gondolkodásával. Kétezer éve tudjuk, hogy hogyan lehetünk
normálisok, igaz és nemes emberek, akik nem hódolnak be a világnézeteknek, a
maszkviselésnek, az elrejtőzésnek. A normális és igaz ember szabadságban és
rendben éli életét, nem habzsol, nem könyököl, nem törtet, nem gyűjt, nem
rabszolga, nem hős, nem sikeres, egyszóval nem áll a másik ember és az Atya
közé. Ugyanakkor nem közömbös, nem részvétlen, hanem igyekvő, kicsit
szenvedélyes, és mámoros, mert tudja, hogy a mámortól lehet az ember normális.
1.4. Az elidegenedés, az individualizáció és az ezzel járó félelmeink leküzdése
Kérdés: vajon
félelemmel születünk, vagy csak később alakul ki a félelmünk? A hamis
individualizáció, a félelem, a maszkviselés, a materialista gondolkodás mind összefüggenek.
Téves félelmeink nem a mához
kötődnek, hanem a holnaphoz és gyakran azt sem tudjuk, mitől félünk. Az igazi
félelem nem az időhöz kötött és nem az életünk elvesztésétől kellene félnünk,
hanem a ránk bízott feladatok el nem végzésétől, hogy nem találunk vissza az
Atyához. Aki fél, az elidegenedik és álarcot, maszkot visel. Az álarc, az
ál-élet a valóságról és önmagunk megismeréséről való lemondás, zavarodottság,
és aki így él annak élete olyan, mint az álarcosbál. Az elidegenedésben egyetemességünket takarjuk el és ebben az a rossz, hogy ezt a maszkviselést
akkor is eljátsszuk, ha nincs rá szükségünk.
Kérdés: miért mutatja be a hatalom a világot lineárisnak, olyan manipulációs felületnek, ahol az ő
hatalma szabja meg a keretet, a kezdetet és a véget, ő mondja meg, hogy hol
nyaraljunk, mire költsünk, és négyévente kire szavazzunk. A felelőtlen hatalom
láthatatlan, így nem lehet tudni, hogy az adott eseményért ki a felelős. Nincs
személyes felelősségvállalás csak kollektív, amit az eszmét működtető és
fenntartó, hatalomgyakorló apparátus vagy intézményrendszer, a felépített
tekintélyek, a szerepüket eljátszók kiszolgálnak. A korábbi hierarchikusan
szervezett társadalmakban volt személyes felelősség, volt, akivel beszélni
lehetett. A demokráciában, a diktatúrában csak apparátus, intézmény van, akivel
nem lehet kommunikálni. Az apparátus sikere abban rejlik, hogy egy ésszerű,
gyakorlatias és gombnyomásra működtethető hálózati szerveződés. Láthatatlan,
általában pénzzel rendelkező érdekcsoportok működtetik a látható apparátust, a
végrehajtó hivatalt vagy a bürokráciát, ahol a kisember dolgai megakadnak, mert
a rendszer folyamatosan szűri a számára zavaró tényezőket, illetve szándékosan
ferdít, elhallgat vagy túlharsog.
Kérdés: mi lehet
a háttérhatalomnak, az általa
felépített apparátusnak és tekintélyeinek a célja? Talán azt, hogy
tudatlanságunkra épített átprogramozást, átkódolást, váltó átállítást hajtson
végre generációról-generációra? Hogyan tudja állandósítani a rendetlenséget,
úgy hogy ne emberi szakralitásunkból adódó feladatainkat végezzük el, hanem épp
ennek ellenkezőjét, azt, amit a manipuláló hatalom elvár tőlünk? A hatalom azt
várja el, hogy süketen és vakon, önmagunkat megtagadva, őt kiszolgálva
süllyedjünk individualitásunkba, mesterségesen felépített félelmeinkbe és bele
az anyagi kényelembe. A hatalom nem mondja el, hogy a kényelembe bele lehet
halni. Az átprogramozás, az altatás és az áltatás, könnyen kialakítható, főleg
ha elfogadjuk azt a minden lehetséges kommunikációs eszközcsatornán terjesztett
materialista világnézetet, hogy csak a ma létezik, és holnap nincs. Az életnek
nincs folytatása és csak az létezik, amit kezünkkel megfoghatunk, szemünkkel
megláthatunk, esetleg fülünkkel meghallunk, hogy minden ember egyenlő, hogy
nincs lélek csak az ész és minden pénzzel megvásárolható.
Kérdés: miért
felejtettük el azt, hogy az emberi megismerés duális, érzéki és értelmi, vagyis érzékszerveink
által az anyagi világ ismerhető meg, értelmünk által pedig lelki világunk?
Öregjeink tudták, hogy az érzéki megismerés nem valódi, hanem csupán
véleményalkotás, elképzelés, amolyan látvány, részlet és nem az egész. A valódi
világ, a mindenség értelemmel fogható fel, az értelem „fejlődése” pedig
elmélkedéssel, a világ rendjére való rácsodálkozással. A 21. század a látványok
százada, ahol a mesterségesen felépített képi és demokratikus világban pl. a diktatúrát szabadságnak
nevezik. Az „oszd meg és
hatalmaskodj fölötte” elv alkalmazása lehetővé teszi, hogy fölöttünk és az
orrunk előtt elsősorban gazdasági és politikai látványtechnikákat
alkalmazzanak, és ez által „megóvnak” minket attól, hogy a valóságban éljünk. Ahogy vannak a látványpékségek,
úgy vannak a látványkormányok, a látványpolitikusok és látványbankok is. A
rendszer működésében pl. a formális törvényhozó látványkormány természetesen
csak olyan törvényeket hozhat, amelyek a láthatatlan kéz igényeinek
megfelelnek. Úgy tűnik, hogy az
irányított információk börtönébe vagyunk bezárva, ahol annyit tudhatunk meg a
világról, amennyit a hatalom megenged.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése