126. A megismerés (2)

 A hangfelvétel elérhető a https://youtu.be/Uan7c9LJmdc csatornán.

Az értelem lepusztulása megtalálható tudományok terén is. Valamikor ez a hét szabad művészet (septem artes liberales) gyakorlását, mint a grammatika, a retorika, a dialektika és az asztronómia, a geometria, a zene, az aritmetika, vagyis a szabad tudás, a bölcselet megszerzését jelentette. Az akkori iskolák valamilyen tudós,és/vagy mester köré alakultak és a tanítás, a tudás átadása szabad beszélgetés formájában történt, lásd pl. athéni iskolában Platón, Arisztotelész, Püthagorasz, vagy a sétálva tanító peripatetikus tanítók köré szerveződött nem formális iskolákat. Amikor ez a mester központú szabad tudásszerzés eltűnt, akkor indult meg az irányított, manipulatív tudásszerzés, a könyvből való, betű szerinti tanítás, ahol a tudásban való előrehaladás mindig attól függött, hogy a mecénás mire, mennyi pénzt adott. Amikor a szabadság, a bölcsesség a tudományból kiveszett és helyét átvette a pénz, akkor váltott át a szabad tudomány szcientifizmusra, vagyis az ál- tudományra, ami nem más, mint az ember alkotta ál-valóság megismerésére fordított nem tudás. Azóta a tudomány analizál, mert úgy gondolja, hogy a valóságot minél inkább az összetevő elemek részleteiből, a sokaságból, a mennyiségből ismerheti meg. Egyre inkább fontos lett a részlet, a láthatóság, a több kép és az egyre nagyobb felbontás pl. a mikro- világ fele a mikroszkóp, a makró- világ fele pedig az eget kémlelő teleszkóp és a kézzel foghatóság, a megtapasztalhatóság (empirizmus). 

A fejlettségét és az anyag megismerésében való előrehaladását fitogtató 21. századunkban már beszélhetünk az ember által kreált gépek, robotok és a mesterséges intelligencia által „legyártott valóságról” is, az ál-valóságról, ahol naiv módon azt hisszük már el, amit a gépek nyújtanak nekünk. A körülöttünk levő elektronikus eszközök által egyre inkább tévesen egy vetített ál-valóságot, gyakorlatilag a virtualitást ismerjük meg, mert akik a gépeken található szoftvereket működtetik, azoknak az a céljuk, hogy mi minél inkább elkényelmesedjünk és ez által megvezethetők legyünk pl. a virtuális pénz által, mert nem kell elővennünk a pénztárcánkat, csak az okos óránkat vagy mobilunkat kell érintenünk a terminálhoz. Hogy a virtuális pénz jótékony hatásáról meggyőzzenek, azt és képesek elmondani, hogy a készpénz többféle betegséget okozó szennyező anyagot hordoz. Ne feledjük el, hogy amíg készpénz van a kezünkben, addig rendelkezünk önmagunkkal. Amikor már nem lesz készpénzünk, akkor a gépek döntenek a fejünk fölött, úgy, ahogy a manipuláló háttérhatalom a gépet beprogramozza. Arra haladunk, hogy millióink lehetnek a bankszámlánkon, de nem tudunk egy kenyeret sem venni, mert a gép letiltja a számlánkat. A 2022 -2023 konfliktusok eseményei, az EU Bizottságának szankciói bőven szolgálnak ilyen példákkal. Ne gondoljuk azt, hogy ez csak mással történhet meg és mi kivételek vagyunk. De szólhatunk arról is, hogy a háttérhatalom média eszközei, mint a Twitter, a Facebook vagy a Google fiókunkat, vagy email levelesládánkat letiltja. Aki már megtapasztalta, tudja miről van szó. Fel kell tennünk a kérdést: miért mondtunk le az Egy szükségszerű valóságáról és kinyilatkoztatásairól, mint a rendről, az igazságról, a szabadságról és a másik emberrel való kapcsolatunkról és adjuk el magunkat a gépeknek? Mert lelkünkben és testünkben is kényelmesek lettünk, pl. könnyebb okos órával és mobil telefonnal fizetni, mint a készpénzt elővenni. Kiszolgáltatottságunk eszünkbe sem jut, ahogy az sem, hogy a kényelmi álca, az ember alkotta rendszerek, a manipuláló hazugságok, a rabszolgaság is azért van, hogy valakiknek pl. a manipuláló háttér hatalomnak akaratát kiszolgáljuk. Erre a tudatlanságra, szolgaságra, kényelemre mondja azt a vallás, hogy bűn. 

Amint már említettük, a megismerés módja lehet külső, racionális, ész általi vagy belső, értelem, lélek általi észlelés és tapasztalat. Mindkettőre érvényes a megismerés fokozatainak a betartása, mint a megfigyelés, a hipotézis felállítása és a következtetések levonása. Mindkettő köthető akár individuális énünkhöz, akár egyetemes énünkhöz. Amiben a két megismerés különbözik, az a mi akaratunkból/nem akarásunkból származó megismerés iránya. Mit szeretnénk megismerni? A külső világunkat, a belső világunkat, vagy mindkettőt, és hogyan? Az előbbi kifele, a kézzel fogható érzékelés (észlelés) és megtapasztalást, az utóbbi a befele fordulást jelenti, az értelem általi észlelést és megtapasztalást, amit gyakran hitnek vagy önmegismerésnek is nevezünk, lásd a Delphoi jósda mondatát „ismerd meg önmagad”. Az előbbit mindenki megtapasztalhatja és megismerheti, az utóbbit csak a felkészült igaz és normális, egyetemes emberek. Az előbbi a részletek megismerésére, az utóbbi a szintézisre és a kapcsolatok kialakítására törekszik. Az egyiknél a megismerés célja életünk anyagi világának minél pontosabb leképezése, mert csak ez az élet létezik és utána nincs semmi. A másiknál a megismerés célja szellemi világunk minél pontosabb leképezése annak érdekében, hogy felkészüljünk a létbe való folytatására, a körkörösségben és a szeretetben való részvételre, vagyis a teremtésben és a teremtés fenntartásában. A megismerés folyamatában további kérdések is felmerülnek, pl. ha megismertük világunkat, a valóságot, honnan tudjuk, hogy az igazit vagy a hamisat ismertük-e meg? Mitől igaz, hiteles és valós a megfigyelés, a hipotézis és a következtetés? 

A megismerés, mint szükségszerűség, a valóság, vagyis világunk és a manipuláló hatalom beavatkozását a szükségszerűség megismerésében, valamint az igaz, hiteles és valós megfigyelésekről, hipotézisekről és következtetésekről alkotott vélemények alakulását például nyomon követhetjük a XVI. századi szemléletek és világfelfogások változásának idején, amikor az Arisztotelész és Ptolemaiosz óta működő geocentrikus elméletet felváltotta a Kopernikusz általi heliocentrikus elmélet (hipotézis). Általában egy elméletet az tesz igazzá és hitelessé, hogy megfigyelésen alapul, amelynek következtében olyan feltételezést tudunk megfogalmazni, ahol egyfajta rendszeresség, ismétlődés, szabályozottság fordul elő, illetve a feltételezéssel többféle jelenséget, viselkedést, előfordulást is meg tudunk magyarázni. Óvakodnunk kell viszont attól, hogy egy egyszerűbb elmélet kialakítása egyben a jelenség nagyobb gyakoriságú, valószínűbb előfordulását is jelenti. Eredendően a heliocentrikus elmélet II. Gyula pápa naptár reformjának 1512-es törekvésével, illetve az V. lateráni egyetemes zsinat felhívásával indult. A felhívásra a kanonok Kopernikusz (1473 1543) is jelentkezett, mert úgy gondolta, hogy az egyházi naptárreform keretében elmélete segíti a napév hosszának kiszámítását. Fennmaradt leveleiben többek között azt is megfogalmazta, hogy mivel az asztronómia a matematikai tudományok összefoglalója, rendezett szemlélete révén ösztönzi az egyházon belüli morális rend megtartását is. Kopernikusz feltevése szerint nem a bolygók mozognak a pályák mentén (ezt később Kepler vezeti be), hanem a pályák viszik magukkal a kapcsolt bolygókat a körforgásuk során. Érdekes módon, Kopernikusz téziseit akkoriban nem tudományosnak nevezték, hanem filozófikusnak. 

Amint ismert úgy a katolikus (index kongregáció), mint a protestáns vallás képviselői (Luther, Kálvin) elítélték az új hipotézist. Luther az Asztali beszélgetések –ben Arisztotelész ellenségként az elméletet asztrológiaként értelmezi, és ha tehette volna, pl. száműzte volna a fizikát az akadémiákról. Csak a poétikát, a retorikát és a logikát tartotta volna meg. Talán nem véletlen Luther Arisztotelésszel szembeni ellenségeskedése, mivel a materialista Arisztotelész szerint a dolgok természetüket nem Istentől kapták a teremtés által, hanem a természettől. Kopernikusz „Az égi pályák körforgásairól” c. művét újdonsághajhászásnak és intellektuális hencegésnek nevezte. Kálvin sem támogatta Kopernikusz elméletét, mivel a műben az egyházi erkölcs felforgatását, az Isten alkotta rend eltörlését, sőt Isten lényegének megsemmisítését, a világvégét látta. Ne feledjük el, hogy az elmélet a tridenti zsinat utáni ellenreformációs időszakban jelent meg, amikor a katolikus vallás félelmében minden olyan „újdonságot” tiltott, ami a reformáció előtti belső rendjét veszélyeztette. Így történhetett, hogy a heliocentrikus elméletet is enyhén reformációnak ítélték meg. A korábbi rend megbontásának tiltása egyaránt vonatkozott katolikusokra és protestánsokra. A heliocentrikus elmélet tehát világnézeti, ideológiai és főleg vallási rendbontásnak minősült, amint az kitűnik a már említett tridenti zsinat határozatainak végrehajtásából, így a V. Sixtus pápa által létrehozott index listából, a jezsuita rend megalapításából és az inkvizíció felállításából. Nem szabad elfelednünk, hogy a reformáció és az ellenreformáció is nagymértékben az Új Világ felfedezésének köszönhető, pontosabban annak a nem európai aranynak és ékszernek Európába vándorlásának, a fölöslegnek a megjelenése, amit profitnak nevezünk. Ez először Portugáliában, majd Spanyolországban, onnan Hollandiában és az 1600-as években az első európai köztársaság és bank megalakulásával Angliában csapódik le. Angliából a fölösleg pedig visszavándorolt Amerikába. Ezek voltak azok a forrongó évszázadok, mint pl. a felvilágosodás kora, az angol és a francia köztársaságok létrejötte, amikor megjelenik az a nemzetek feletti hatalmi érdek, amelyet ma globalizmusnak nevezünk. Lehetséges, ha akkor nem fedezik fel Amerikát, akkor ma az Amerikából irányított hatalmi érdek nem fojtogatná, és nem tenné tönkre Európát?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések