94. Akiktől ma is tanulhatunk (2)
A hangfelvétel elérhető a https://youtu.be/F41v6tzokEA csatornán.
Az újkereszténység kialakulásának kb. a 300-600-as időszakában folyatódnak a hitviták és
a megjelenő szektáknak az apparátus általi elítélése, vagy másképp mondva, "az
eretnekekkel" szembeni zsinati védekezések. Erre az időszakra is jellemző
a korábbi zsinati döntésekre való utalás, illetve azok megerősítése. A korszak
jelentősebb szellemi egyéniségei:
1. Dionüszossz Areopagitész/Pszeudo Dionüsziosz/Dénes: korának nagy
újítója ugyanis nála találunk utalást arra, hogy:
a) az Isten megismerhetetlen, ezért megnevezhetetlen és ésszel
felfoghatatlan. Ebből természetesen nem következik az, hogy ha valamit nem
tudunk megnevezni, akkor az nem is létezik.
b) Istennek azért van olyan sok neve, hogy e nevek által egyre jobban
meg tudjuk ismerni. Az isteni neveket ugyan az ember adja, de csak azért, hogy
általuk az Isten közelebb kerüljön az emberhez. Az egyházi szent könyvekben
használt nevek az egyszerű híveknek szólnak, viszont a magasabb értelemmel
rendelkezőknek, akiket a fény beragyog, azok képesek túllépni a betű
jelentésén, a neveken és képesek felfogni az isteni valóságot.
c) bevezeti a tagadást a teológiába, a negatív teológiát, vagyis úgy
érteni meg Istent, hogy mi nem Isten. Dénes a tagadás és állítás dualitásában
értekezik az isteni nevekről, jogosan azt állítva, hogy ami nem fekete, az nem
biztos, hogy fehér, hogy ami nem halk, az nem biztos, hogy zajos. Mai
fogalmaink szerint a világot alkotó elemek nem ellentétekben, hanem párokban
fordulnak elő és a fordulat jelenti a kettő közötti átmenetet, a
folyamatosságot, a cirkularitást, ami nem más, mint a hierarchikus szerveződés,
az egymásra épülés, vagyis a rend. Akár az is mondható, hogy egy biztos dolog
van, hogy semmi sem biztos. Az igazi tudásunk az Egyről a misztikus nem tudás
(tudatlanság), hogy amit róla állítunk, az akár tagadás is lehet. A
misztikus/spekulatív teológia és filozófia alkalmazásáért Areopagitészt misztikus Dénesnek is
nevezik. Szerinte a teremtés Isten művein keresztül nyilatkozik meg.
d) a szeretet értelmezésében kifejti, hogy Isten a szeretet által vezeti
vissza az embert őhozzá. A szeretet is olyan, mint a fény, mindenkire kiárad,
visszatükröződik és meleget ad. A szeretet körforgásában való részvétel is
azért van, hogy a szeretet kiáradásában, az eksztázisban, a kegyelemben, a
megtapasztalásban részesültek visszatükrözzék, koncentrálják azt és juttassák
vissza a forráshoz. A szeretet visszajuttatása a forráshoz, mindig egy másik
emberen (embereken) keresztül lehetséges, ezáltal is biztosítva, hogy a
szeretet tovább áradjon, így újabb és újabb emberek kerüljenek be a szeretet
körforgásába, az egyetemes rendbe, ami a rendbetétel. Ő vezette be Krisztus
istenemberi energia fogalmát is. Az Isten csak jóváhagyja, ha a teremtett ember
nem akar hozzá visszatérni. Mai értelemben Isten akarata az, hogy visszatérjünk
hozzá, amit lehet akár predesztinációnak is nevezni.
e) a teremtéssel kapcsolatosan foglalkozik az ideákkal is: a lét, vagyis
a tér, az üresség (nem a semmi) alapja, mert a térből lesz az idő, amiben a
teremtés megnyilvánul, vagyis a forma tartalommal, anyaggal telik meg. Forma,
üresség egy van, tartalom, a páros megnyilvánulás pedig sokféle lehet. Az
egészből lesznek a részek, de a részek (idea) halmaza, összege nem adja ki az
egészet, mivel a részeknek funkciójuk van, mindeniknek külön-külön. Amikor a
részek megtalálják párjukat és egyesülnek, akkor lesznek egészek. Dénes ezeket
a részeket mintáknak, ideáknak nevezi, mai néven talán fraktáloknak. Annyival
egészítenénk ezt ki, hogy a duális párok egyesülése után azok újra szétválnak,
majd újra egyesülnek. Ez a folyamat a hullámzó körkörösség, vagy, ahogy akkor
fogalmazták a mozgás.
f) Proklosz és Plotinosz fogalmait felhasználva Dénes az Istent inkább
Egynek nevezi. A részek összege nem alkotja az egészet, a sokaság (részek)
pedig nem tudnak létezni az Egy nélkül, de az Egy tud létezni a sokaság nélkül.
A Teremtő létezhet a teremtett nélkül, de a teremtett nem létezhet a Teremtő
nélkül. Az egység a lényeg, a princípium, mai fogalmaink szerint a kapcsolatok
hálózata, amely nélkül nem beszélhetünk egészről sem és részekről sem. Azt az
egységes egyetemes egyet lehet Egynek nevezni, ami mindennek a forrása, amiből
minden ered és ahová minden visszatér.
2. Hitvalló Maximos: Dénes tanításait viszi tovább, megerősítve azt
azzal, hogy az ember bukott természetének lényege az újrateremtés, ami által az
eltévelyedett ember megmenthető. Az ember újra teremtése, mai fogalmainkban a
másodszori születése, az ember újra egyesülése jelenti a megváltást.
3. Nazianzoszi (Nazianzi) Gergely (teológus Gergely): Origenész
tanítványként az ész és racionalitás által korlátok közé szorított
kereszténység védelmében a hit fontosságát hangsúlyozta. Olyan kérdésekre
kereste a választ, mint pl. a metafizika olvasztja-e magában a dogmát,
vagy a dogma a metafizikát? Érdemben ismerte fel, hogy a világban rend
uralkodik és ez a rend nem véletlen. Ezért szerinte fel kell tételezni a
Logoszt, Istent. De ez nem jelenti azt, hogy azt is tudjuk, hogy Isten milyen.
4. Nüsszai Gergely: többek között arra keresett választ, hogy hogyan
tartozik össze a test és a lélek. A válasz az, hogy a test és a lélek egyszerre
teremtődik, ami nem más, mint az ember teremtése. Szerinte a lélek nem válik el
a testtől annak halálakor. Gergely nem tesz különbséget a teremtett, „égi”,
mindig létező (egyetemes én) lélek között és a teremtetlen, „földi”, a testtel
együtt elpusztuló lélek között. Az általa használt eszes lélek fogalma jelenik
meg később a racionális Aquinói Tamásnál is.
5. Theodorétosz: a hit és tudás összefüggéseit boncolgatva, kijelenti,
hogy a keresztény híveknek a tudatlanság ellen kell védekezniük. Ugyanis a hit és a tudás elválaszthatatlanok egymástól, a hit ugyan
megelőzi a tudást, de a tudás társul a hithez. A normális tanítás menete, előbb
hinni, majd megérteni. Talán az első futár, aki feltárta a tudás-tudatosság és
tudat hármasságának összefüggésit és kapcsolatát a hithez, az öntudathoz.
6. Tertullianus: a római birodalomban a meghódított népek féken
tartására kidolgozott római jogot honosította meg az új kereszténység számára.
Elsőként jelentette ki, hogy minden ember lelke természeténél fogva keresztény,
amely által elismerte azt, hogy a kereszténység nem az, amit ma kétezer éves
kereszténységnek mondunk.
7. Boethius a nyugati új kereszténység filozófiájának jelentős alakja. Amint mondja az a szerencsés, ha tökéletesedésünkben, az Egyhez való visszatérésünk útján egyszerre vagyunk filozófus keresztények és keresztény filozófusok. Elméletében a filozófia egyenértékű a bölcsesség szeretetével, a szeretet keresése pedig Isten szeretetének keresését jelenti. Istent tehát filozófiával, bölcsességgel, ésszel lehet megismerni. A filozófia tudományának részei az aritmetika, asztronómia, geometria és a zene (quadrivium), továbbá a nyelvtan, retorika és logika (trivium).
Felmerül a kérdés:
ha elődeink ennyi mindent tudtak, ma miért nem alkalmazzuk? A válasz: mert a hatalmi apparátusnak a tanítás és az értelmes tudás soha nem volt érdeke, ahogy ma sem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése