82. A tudás
A hangfelvétel elérhető a https://youtu.be/Y1W43BlY0Vk csatornán.
A tudás alapja, hogy a dolgok megismerése utáni vágy következtében
magatartásunk megváltozik, mert felismerjük, hogy a gondolatnak, szónak,
cselekedetnek alakító, ösztönző hatása van. Létformáló tulajdonságaink az
szerint növekszenek, hogy milyen rendszeresen és részletesen alkalmazzuk az
értelmes tudást. Sajnos az új kereszténység vezetői a gondolkodásnak, az
önmegismerésnek ezt a létalakító (megszabadító) módszerét kidobták az ablakon.
Mivel kizárták a kritikus intellektust, ezzel a tudatlansággal megcsonkították
az ember életét. A rosszabb hír pedig az, hogy a későbbi korokban sem volt a
különböző vallásokat képviselő egyházaknak és vezetőinek bátorsága, ahogy ma
sincs, visszatérni az első századok értelem általi megismeréséhez, az egyetemes
tudáshoz, talán csak egyszerűen azért, mert így kényelmesebb. Valószínű, ha az
értelem általi tudást meghagyták volna, az akkori egyház, ahogy a későbbi
egyházak is, megtarthatták volna vezető tanítói szerepüket és nem került volna
sor a romlásra. Ugyanis az Egytől való eltávolodás, a hatalmaskodás hozta el a
szekularizációt, a szkizmát, a kettős pápaságot, a pápai átkok és kiközösítések
alkalmazását és az anyagi meggazdagodást célzó egyes keresztes hadjáratokat.
Ilyen szégyenfolt volt például az 1204-es keresztes hadjárat, amikor a velencei
keresztesek kifosztották a keresztény Konstantinápolyt és a lopott holmiból
felépítik a Szt. Márk templom díszeit. Az egyik keresztény kifosztotta a másik
keresztényt. De említhető az is, hogy a profitot, a haszonszerzést a középkori
pápák sem vetették meg. Például 780-as években I. Hadrianus pápa saját
arcképével ellátott pénzt veretett, illetve a római birodalomtól megörökölt
földek szerint a pápa volt az akkori Itália legnagyobb magán földbirtokosa. A
birtok neve Patrimonium Petri, vagyis Péter birtokai.
Ma már tudjuk, hogy az
egyetemes tudás kizárása az új kereszténységből az egyik legkárosabb farizeus
tett volt, annak számos mai napig tartó következményével. Miért csodálkozunk a
későbbi korok újabb vallásai, szektái, vallásháborúi vagy a racionalizmus
felett, amelyeknek egyenes következménye volt a mai globalizmusban a
láthatatlan kéz, a pénzpiacok lineáris hálózatának kialakulása? A liberális
demokráciában ott tartunk, hogy az Egytől kapott lelkünk belső rendjét adjuk
fel azért, hogy helyette egy álnok, rendetlen, külső, anyagias világot építsünk
fel. Életünk kényelméért lemondunk létünkről, ami nem más, mint létkorrupció.
Valaki azt mondta, hogy a földet könnyen létállapottá lehetne tenni, csak a
tudatlan ember az, aki pokollá teszi. Ha valamit pokolnak lehet nevezni, az nem
más, mint a lélek zavarodottsága, korruptsága, az Egytől való elszakadása.
Amivel ez a korruptság, anyagiasság, materializmus leküzdhető lenne, az épp a
vallás által tiltott értelem általi megismerés. Az értelem (szellem) általi tudásszerzés nem jelent racionális
gondolkodás szerinti tudásszerzést, amint azt a XVII. századtól folyamatosan
hirdetik. Yves Leloup „Az igazi filozófusok” c. könyvében bemutatott tudás típusok
módosításával a következő tudásformákat különböztetjük meg:
1). a
tudás, mint ismeretelmélet (episztemológia): a megismerés az univerzális én (a
pneuma) által lehetséges és nem az individuális én (a psziché) által. Ezt
nevezhetjük, akár csendes önmegismerésnek is, vagyis önmagunk és a teremtett
világ szemlélésének. Az értelem (a gnózis) önmagunkkal ismertet meg, továbbá az
Egy esszenciájával, az igazsággal, a szabadsággal, a renddel, a szeretettel és
a szakralitásokkal, bele értve másik embert is.
2). a
tudás, mint metafizika: a transzcendensben különbséget kell tenni az ember
valós léte és az általánosan elfogadott káprázat (maya) között, ami nem más,
mint az „én vagyok” és a „mi vagyunk” közötti különbségtétel. Ez a
megkülönböztetés teszi lehetővé az individuális én, vagyis az érzékek általi
tapasztalások lebontását. Az értelem hajtóereje az egyetemes én, ezért a
megismerés egyéni és nem kollektív. Nincsen kollektív értelem csak kollektív
értelmezés. A kollektívhoz az erkölcs tartozik, az egyénhez az értelem. Az
értelmes megismerés az erkölcs fölött áll, mert az erkölcs nem vezet
értelemhez, de az értelemből származik erkölcsös viselkedés.
3). a
tudás, mint gnoszticizmus: elsőként a niceai zsinat (325-ben) nyilvánította
apokrifeknek azokat a tanításokat és szerzőit, akik nem fértek bele az egyház
által felállított dogmákba (vallási szabályokba) és világszemléletbe.
Gyakorlatilag visszaélés történt az embernek az Egy és ez által önmaga
megismerésére tett törekvésében, abban a változásokkal teli korszakban, amely
az első három évszázadot jellemezte, és amely az egyetemes igazság, szabadság
és rend szempontjából az elmúlt kétezer év egyik legszebb korszaka volt. A
korlátozás a legtöbb esetben azon alapult, hogy „ők azt mondják” vagy
önkényesen nekik tulajdonított kijelentéseken, pl. „ő is oda tartozik”. Sajnos
gnosztikusnak tartották mindazon titkos tanításokat, amelyek csak egyesek
számára voltak elérhetők, akik olyan kinyilatkoztatásban részesültek, amelyek
az üdvösségre vezetnek. Akik titkos tudásról beszéltek elfelejtették, hogy
Beavató Mesterünk azt tanította, hogy amit Ő megtett, azt mi is képesek vagyunk
megtenni. Titkok tehát nincsenek.
4). a
tudás, mint teózis: a tudás/hit/öntudat által történő belső átalakulás elvezet
az anyaggal szembeni vágytalansághoz, szenvedélytelenséghez, amely által az Egy
megismerhetővé válik. Ez a megistenülés vagy az Egy színről színre látása, a
nagy misztérium, amely egyúttal a beolvadást, a szeretet körforgásában való
részvételt is jelenti.
5). a tudás, mint
ezotéria: a XVI. századtól kezdve, ami egyben a globalizáció és a pénzhatalom
kiteljesedésének ideje is, jelentek meg azok az új tanítások, amelyek
történelmi megalapozottság nélkül voltak. Ide tartozik a reneszánsz korában
keletkezett illuminizmus, a teozófia, a szabadkőművesség, amikor a hagyományos
ezotériából exotériát, a belsőből külsőt alkottak. A hagyományos ezotériában
benne van a befele fordulás, az értelem általi önmegismerés. Ebben az
ál-ezotériában a titkosnak minősített tudást csak a beavatási rituálén átesett
emberek szerezhették meg, így az nem volt publikus. Tudjuk, a beavatáshoz nem
kell sem a rituálé, sem a másik ember, mert az ember önmagát avatja be. Ma
ennek a „titkos tudásnak” helyét a hatalmaskodó láthatatlan kéz vette át, amely
a tömegek manipulációjára és az autonómiájuk megcsonkításában érdekelt, továbbá
a nemzetek feletti világkormány kialakításában. Nem kellenek a szuverén
nemzetek. A világkormány egyik eszköze az Európai Unió is, amelyet
szakértők véleménye szerint csak a pénz tart össze, különben már rég felbomlott
volna.
6). a tudás, mint a
bináris világunk megértése: a világ kettősségének és ez által egységének
megértéséhez szükséges tudás gyökerei megtalálhatók már a babiloni és az
egyiptomi vallásokban is. Hermész Triszmegisztosz is arra tanított, hogy ami
fent van, az van lent is, és ami a kettőt összeköti az az erről való
tudásszerzés. Az is mondható, ha az Egyet akarom megismerni, akkor a bennem
levő egyetemes ént kell megismernem.
7). a tudás, mint az
elidegenedést csökkentő tényező: az elidegenedés vagy távolságtartás akkor
kezelhető, ha többször is feltesszük magunkban a kérdést, hogy honnan jövünk,
hol vagyunk és hová tartunk. Ha felismerjük, hogy valaminek a vége az egy másik
valaminek a kezdete, vagyis körforgás, akkor jó úton járunk. A két végpont
közötti utat, az alfa és az omega összekötését az Egyhez visszavezető életnek
is nevezhetjük. Aki nem a visszatérésre törekszik, az az élő halott,
elidegenedett, testi ember, vagyis fikció Az Egytől való elidegenedést
csökkentő tudás a dualitás megismerésének és megértésének tudása
8). a tudás, mint az
egyetemes egység (univerzalitás) megismerése: az emberi egység, a gondolat –szó
és cselekedet megismerése az analógiákban való gondolkodás által lehetséges,
szelemmel- lélekkel és testtel. Az egység (fent és lent) felismerése vezet a
töredezettség és a félelem megszüntetéséhez, mert soha nem vagyunk egyedül. Az
Egy mindig velünk van, tehát máris ketten vagyunk. A tudatos egyetemes lelkek
hálózata alkotja az egységes Egy háza népét, nemre, nyelvre vagy bőrszínre való
tekintet nélkül.
Vannak olyan vélemények, amelyek szerint Beavató Mesterünk utáni első századokban lévő értelmes tudást támogató tanok, ha nem is teljes mértékben, de különböztek a középkori új kereszténység tanaitól. Értelmes tudást hordozóknak mondhatók pl. az ariánusok, akik vallása Európára egészen a X. századig jellemző volt, így a nyugati és keleti gótoknál, a longobárdoknál, a vandáloknál, a burgundoknál és a hunoknál is. Amikor a háttérhatalom arról beszél, hogy a tudás hatalom, nem az értelmes tudásról szól, hanem épp a racionálisról. Tegyük hozzá, hogy ezt a feje tetejére állított szlogent is a hatalom találta ki, akárcsak az ép testben ép lélek, vagy az élj a mának szlogent. A keleti gondolkodás szerint az értelmes tudás megszabadít, és nekik van igazuk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése