80. Ágoston mennyei városa
A hangfelvétel elérhető a https://youtu.be/N_i98F09zIg csatornán.
Korának vallási és
filozófiai problémáit Ágoston is, mint sokan mások főleg Platón és az
újplatonikus Plotinosz filozófiája felől közelítette meg. Számos vélemény van
arra vonatkozóan is, hogy Ágoston a régi szövetségbeli Mózes tanításait, ehhez
kapcsolódóan pedig a Mózest követő Platón tanításait vette át és átdolgozva
vitte azokat tovább. A nyugati és keleti egyházi apparátus jelentős
képviselőjeként és tanítójaként, amint azt a De civitate Dei –t (Isten városa)
címet viselő utópisztikus művében kifejti, létezik egy jelenlegi és egy olyan
egyház, amely a végső időben valósul majd meg. Ágoston nem tisztázza azt a
kérdést, hogy a két egyházban ugyanazon tagok szerepelnek-e vagy különböző
tagok, illetve azt sem, hogy a két egyház miben különbözik, illetve hasonlít
egymásra. Megjegyzés: mennyei várossal más kultúráknál is találkozunk, pl.
Kínában Ta-csing, Indiában Brahma-pura, Egyiptomban Ogdoad. Nem szabad
elfelednünk, hogy ezt a művet többek között azért is írta, hogy a széthullás
előtt álló római birodalom, legalábbis az új kereszténység ideológiai alapján
még fent tudjon maradni. Ágoston manipulatív módon úgy véli, hogy Isten arra
szánta a római birodalmat, hogy békét biztosítson a világnak, hogy így a világ
Krisztus rendelkezése állhasson.
A De civitate Dei
–ben mindenhol ugyanazok az isteni törvények uralkodnak, amely által a város a
keresztények számára egyetlen hazaként is felfogható. Mai felfogásunkban a
menynek városa, országa, hazája az, ahol az Egy háza népe él, nemre, nemzetre,
nyelvre és bőrszínre való megkülönböztetés nélkül és nincs köze sem a római
birodalomhoz, sem bármilyen más birodalomhoz. Ágoston törekvését mai korunkra
kivetítve, gondoljunk bele, hogy hány olyan mű született már, amelyek például
az amerikai birodalomnak világhatalmi fontosságát támasztják alá. Ágostonnak
abban igaza van, hogy ennek a virtuális városnak/országnak a felépítése már a
teremtéskor elkezdődött, és tart az óta is. Tegyük hozzá, hogy ennek a városnak
a folyamatos építése nem más, mint az, hogy a kereszténység a teremtéssel
egyidős, és az élet horizontális és a lét vertikális síkjainak találkozásába
helyezett keresztény embert mindenkor meg kell valósítani. A keresztény ember
feladata tehát, hogy a kereszténység folytonosságát biztosítsa. Így a
kereszténység mai felfogásunkkal szemben nem kétezer éves. A De civitate Dei
ennek a mindenkori kereszténységnek a virtuális hazája. Nincsen új és régi
kereszténység, csak kereszténység. Következik, hogy minden ember kereszténynek
születik, és az is, hogy ha később valamilyen vallásnak, ideológiának rabja és így
tagja lesz, az rajta múlik, pontosabban alvajárásán, vagy felébredettségén.
Ahogy az is, hogy visszatérjen az egyetlen forráshoz, ami az Egy. Keresztény a
pogány és nem pogány, a muszlim, a hindu, a buddhista, mert mindenik vallást
vagy életmódvitelt, legyen az keleti vagy nyugati, megelőz az egyetemes ember
teremtése. Ezt igazolják a különböző szent könyvek, ahol az ember teremtését
hasonló módon írják le.
Az emberiség egyetemes története tehát nem lenne más, mint ennek a városnak, országnak folyamatos építése, attól függetlenül, hogy az ember melyik évezredben vagy évszázadban élt, a teremtett világ melyik országában, hogy milyen a bőre színe vagy milyen nyelven beszél. Itt a történet nem a világi forradalmakról, a háborúkról, a birodalmak születéséről és bukásairól szól, hanem arról, hogy az Egytől a visszatérésre kapott meghívást az ember teljesítette, vagy sem. Ebben a városban, országban, hazában mindenki, aki a visszatérésre érdemessé tette magát otthon van az Eggyel. Azt is hozzá kell tennünk, hogy ezt a várost, hazát nem mindenki képes építeni, illetve vannak olyanok, akik ezt a mennyei vagy virtuális várost nem építik, hanem rombolják. Ők az anyagba süllyedett érdemtelen értelmetlenek, a magas individuális énnel rendelkező, felelőtlen, materialista turisták, kapitalisták és kommunisták, akik parazita módon úgy élnek, hogy a világból mindig elvesznek, és nem tesznek hozzá semmit, legfentebb szemetet hagynak maguk után és annak eltakarítását is másokra bízzák. Rombolják a természet szakralitásait és hasznot, profitot lesve önmaguk számára, a másik teremtett kis istent rabszolgaként kezelik. Ezen az oldalon sokan és egyre többen vannak.
A másik oldalon vannak az egyetemes tudattal és
énnel rendelkező építők, az igaz és normális emberek. Ők az Egy kiválasztottjai,
az üdvözülésre elvártak, akik magukat érdemessé tudták tenni a
kiválasztottságra, így övék a mennyek országa. Ezen az oldalon a korábbi
századokban többen voltak, mint ma, az anyagi kényelem és a szellemi nihil
korában. Amennyiben a teremtés folyamatos és az Egy által kiválasztottak is
segítenek ebben a teremtésben, akkor kijelenthető, hogy a XX-XXI. században a
teremtés erőssége, a szeretet körforgása a korábbi évszázadokhoz képest
jelentősen gyengült. Ha viszont egyre gyengébb a teremtés, akkor várhatóan
egyszer el is fog fogyni, és akkor egy új apokalipszisnek, egy új kezdetnek
kora fog beköszönni. A mennyei város ellentéte a földi Bábel, a zűrzavar
városa, országa, vagy hazája, ahol az igaz és a hamis egymás mellet él és
egymással folyamatos ellentétben, örvénylésben, harcban áll. Ma a földön ez a
globalizált Bábel hatalmaskodik, amelyet a láthatatlan háttérhatalom, az őt
kiszolgáló apparátus és a felépített tekintélyek működtetnek.
A római birodalom kereszténynek mondott hatalmi apparátusának térítő ideológiája azt is kijelentette, hogy a nem keresztények, ebben az értelemben a pogányok, boldogtalanok és a kereszténység felvétele boldogságot hoz számukra. Vagyis a pogányokat hatalmi hódítással, pontosabban erőszakkal boldoggá kellett tenni. A mai háttérhatalom a boldogság elérését az anyagba sülyedéssel, az eltömegesedéssel próbálja elérni. A középkorban a hatalom a hittérítésnek álcázott hódítással, az anyagi javak megszerzése által terjeszkedik, pl. az amerikai kontinensen, ahol a hódító egyik kezében a keresztet vitte, a másikban pedig a kardot, amivel a túlvilágra küldte azt, aki nem akart megtérni. Mindkét esetben a kereszténység felsőbbrendűségével van dolgunk a meghódított pogányok alsóbbrendűségével szemben. Ágoston eléggé morbid módon fogalmazza meg pl. Róma gótok általi kifosztását, amelyet szerinte nem kell nagyon tragikusan felfogni, mert ha keresztényeket öltek meg, akkor azok hamarabb jutnak a mennybe, vagy ha pogányokat, akkor azok is a mennybe jutnak, csak kicsit később. Az tehát a bölcs dolog, ha az ember meghajlik Isten akarata előtt és elfogadja a megtörténteket.
Látható, hogy Ágoston a római
birodalomnak hatalmi gondviselő szerepet szánt, ugyanis jogos a népek leigázása
és kirablása. Ez a fajta téves szemlélet a következő évszázadok hódító
hadjárataihoz is megfelelő támpontként szolgált. Szeretnénk megjegyezni, hogy
Attila királyunk hunjai, akik nem fosztották ki Romát, a római hódító hatalmi
apparátus pogányoknak, még rosszabb esetben barbár (szakállas) hordának
nevezett. Azóta sem tudjuk eldönteni, hogy ki a pogány és ki a keresztény,
ugyanis ha a hatalmi keresztény hódit kereszttel a kezében az elfogadott, ha
pedig a hódító pogánynak nincs kereszt a kezében, az nem elfogadott. Ki dönti
el, hogy ki a pogány és ki a keresztény? Megjegyzés: a pogány szót
eredetileg az önkiválasztottak alkalmazták azokra, akik nem voltak
önkiválasztottak. Innen került tévesen be a közfelfogásba, mint olyan személy,
aki nem keresztény. Így a pogánynak nincs köze a kereszténységhez. Ne
feledjük, hogy a hódítás mindig hatalmi érdekből születik, és ha kell, amint
láttuk, akár valláshoz is köthető, legyen az pogány vagy keresztény vallás.
A De civitate Dei
egy másik ideológia alapját is képezte, ugyanis a mennyek országa, a
keresztények mennyei hazája a földi haza fölött áll, tehát felsőbbrendű. Mivel
az egyházi apparátus önmagát nevezte ki a mennyek földi helytartójának, úgy az
egyházi apparátusnak joga és elsőbbsége van a világi hatalommal szemben.
Ezen az alapon például Gelasius pápa (492-496) arra hivatkozott, hogy a császár
is az egyház gyermeke, így az egyháznak alárendeltje. De, az államot is az
egyházon belül kell elképzelni. Azáltal, hogy az egyház dogmatikus elveit a
világi társadalomra is kiterjesztette, maga a társadalom is egyházi társadalommá
válik. Az ideológia megértéséhez szükséges azt látnunk, hogy a római birodalom
hivatalosan elfogadott 476-os megszűntével az ember fölötti kettős, világi és
egyházi hatalom megszűnik, és csak az egyházi hatalom marad. Megjegyzés: van
olyan vélemény is, amely szerint a római birodalom az arab hódítással ért véget
a VIII. században, illetve Konstantinápoly 1453-as elfoglalásával. Az
egyházi apparátus tehát konkurencia nélkül maradt, vagy mondható az is, hogy
egyeduralkodóvá vált pl. megörökölte a római birodalom földtőkéjének jelentős
részét. Ha az egyház és a világi apparátus közötti megállapodás szerint, a
világi apparátus a test fölött hatalmaskodik, az egyházi apparátus pedig a
lélek fölött, akkor a birodalom felbomlása után immár az egyházi apparátus
hatalmaskodik úgy a test fölött, mint a lélek fölött. A történelmi
feljegyzésekből az is kiderül, hogy az egyházi apparátus nem volt felkészülve a
római birodalom felbomlására, és nem tudta kellően és időben kezelni azt a
hatalmi vákuumot, amely a birodalom eltűnésével keletkezet. Az egyházi fegyelem
hiányára, a romlott erkölcsi és vallási viszonyokra utal például egy
Nagy Károly trónra lépése előtti kb. a 740-es években keletkezett galliai
beszámoló, ahol utalást találunk arra, hogy az egyházban nyolcvan éve nem
tartottak zsinatot, nincs érsek, a püspökök laikusok, az evangéliumot olvasó
diakónusok pedig ágyasokat tartanak. Ebből a lecsúszott állapotból lesz képes
az egyházi apparátus pár évtized elteltével, kb. a VIII-IX. századra
megerősödni.
Ágoston nem csak a
De civitate Dei által, hanem az idekapcsolódó más ideológiák mentén is
kiszolgálta az egyházi apparátust. Egyik ideológiája szerint az eredendő bűn
azért van, mert szükséges a bűnnek a hatalmi apparátus általi megváltása.
Valójában azért volt szükség az eredendő bűn feltalálására, hogy ez által
manipulálni lehessen az embert. A bűnt összetévesztették az eredendő
bűnnel. Ágoston a régi szövetségbeli Ádám bűnével foglalkozott, ahelyett
hogy az Egyhez való visszatérésre, a meghívásra választ nem adó embert
nyilvánította volna bűnösnek vagy pontosabban eltévelyedettnek. Ádám ugyan nem
volt bűnös, csak azt választotta, amit minden ember választott volna, vagyis a
megpróbáltatást, amit életnek, tesztelésnek is lehet nevezni. Ugyanis, ha nincs
a Paradicsomból (a térből) az életbe (az időbe) kerülés, akkor mi az értelme az
ember teremtésének és miért teremtette az Egy a világot, ahová az ember által
önmagát is belehelyezte? Ha nincs Ádám, az Egy nem tud megnyilvánulni a
teremtett világban. Az első ember, akit Ádámnak is szoktak nevezni,
akárcsak Beavató Mesterünk az Egy küldötte, képviselője. Ágoston másik
ideológiája, hogy az utódok a test bűnös indulatából születnek. Vajon Ágoston,
mint apa, beismerte-e, hogy saját gyermeke nemzésekor bűnös aktust követett el?
Harmadik ideológiaként említhető az eleve elrendelés, amely szerint az Egy
egyeseket kiválaszt, másokat nem (ez a predesztináció, amelyet a reformáció
abban a formában vesz át, hogy a kiválasztás ingyen van). Elfelejtették, hogy a
kiválasztottságra az embernek önmagát kell érdemessé tennie. Ingyen kiválasztás
és/vagy önkiválasztás nincs. Csak a feladatát elvégző, igaz és normális,
egyetemes én többlettel rendelkező embernek van esélye a kiválasztásra, tehát
üdvözülésre (hasonlóvá lenni) és az Egynek színről-színre látására.
Ágostont
foglalkoztatta az Egy és az ember közötti viszony is, valamilyen mértékben a
gnosztikus kettősség és az Egytől áradó kegyelem is. Az Egy és az ember közötti
viszonyban Dionüszosz Areopagitésztől (Dénestől) Ágoston átveszi az Egy
kimondhatatlanságát, megnevezhetetlenségét és elfogadja megismerhetőségét,
továbbá alkalmazza Dénes negatív teológiáját is. A lét (esse) és valóság
(essentia) összefüggésében kifejti, hogy ami változik, az nem igazán létezik. A
változás, a lét és nemlét keveredése tehát megszűnik. Mai fogalmainkban, ami
megszűnik, az elölről is kezdődik, mert nincs linearitás. A változás, a
körforgás, vagy, ahogy akkor nevezték a mozgás lényeges, mert ez tartja fent a
folyamatos teremtést. Korábbi manicheus (gnosztikus) éveit nem felejtve el,
Ágoston szerint a jó a rossz hiánya és fordítva, a szabad akarat pedig
szükségszerű. A rossz csak akkor jelenik meg, ha az ember visszaél a kegyelembe
kapott szabad akaratával. Ezért a rossztól szabadulni kell. Ma már tudjuk, hogy
az univerzum létezésében jelen levő folyamatos pusztulás és megjelenés,
megszületés is a dualitást képviseli. De a nemlét és a lét is a dualitást
képviseli, akárcsak az anyag és az energia, az egyetemes én és az individuális
én, ami maga a világ kettőssége, úgy az anyagi oldalon, mint a spirituális
oldalon. A különbség csak annyi, hogy az anyagi világ megnyilvánulása a szemünk
előtt, látható módon, kívül játszódik le, a szellemi változás, ami nem látható,
pedig belül mindenkiben külön-külön.
Ágoston szerint a kegyelem hitből fakad, de a hit is kegyelem. Mai értelemben, ha a hit az öntudatunk, egyetemes énünk megismerése, akkor az Egytől folyamatosan áramló kegyelem és szeretet a hitnek eszközei, ahogy az ember elkötelezettsége, derűje és hinni akarása is. Az Egytől kapott szabad akarat folyamatos gyakorlása (aszkézis) és a kegyelem teszi az embert szabaddá. A teljes szabadság elérése, a vallásos fogalomban használt beteljesülés, csak a test és a lélek elválása, az anyag megszűnte után lehetséges, de csak azoknak, akik életükben lelküket erre felkészítették.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése