60. Világosság
A hangfelvétel elérhető a https://youtu.be/GnmI1F4bHGs, https://youtu.be/xj7Aa0WRyrg csatornán.
Valamennyire bölcs
gondolkodónak kell lenni ahhoz, hogy el tudjuk képzelni a világ hierarchikus
(szent őselv szerinti) szerveződését, ahol a magasabb rendű létszerveződés
alapja az alacsonyabb létszerveződésnek, hogy az egész nem a részek halmaza,
összessége, hanem az egészben vannak a részek. Úgy, ahogy a hidegben benne van
a meleg, a negatívumban a pozitívum, a nőben a férfi, a férfiban a nő, a
fényben a sötétség , a sötétségben a fény és a sor folytatható. Ez világunk
bináris, duális, poláris vagy kettős léte, egyrészt anyagi, másrészt szellemi.
Világunk a párok, a kettősségek világa, a fent és a lent (kezdetben volt a föld
és az ég) a hideg és a meleg, az objektum (tárgy) és a szubjektum (alany), az
állítás és a tagadás kapcsolata. A kettő együtt alkotja az egy egységet. Ha meg
tudjuk fogalmazni kétségeinket, ha felismerjük a kettősséget és az azok közötti
kapcsolatokat, akkor jutunk el az egységre. Mi is e kettősség egységének a
képviselői és megtestesítői vagyunk, akárcsak a többi természeti lény, illetve
maga a természet is.
Amit
kinyilatkoztatásnak, testet öltésnek, megnyilvánulásnak nevezünk az ennek a
kettős egységnek, a közöttük levő kapcsolati hálózatoknak a megnyilvánulása,
testet öltése, de csak azért, hogy a bizonyos érzékelési korlátok közé
szorított érzékszerveinkkel mindezt megláthassuk, meghallhassuk vagy kézzel
megfoghassuk. Ez lenne a dualitás kézzel fogható része, a másik felét pedig
értelmünkkel foghatjuk fel. Az egység kettőssége mindig és mindenhol
megnyilvánul, kinyilatkozódik, ki-árad, körkörösen örvénylik és hullámozva
mozog, úgy a vertikális, mint a horizontális síkokban. A látható és érzékelhető
kettős mozgás mindig időben van, a történetiségben, illetve az idő párjában a
fényben. Habár a hullámzás és körkörösség időben van, semmilyen változást nem
szenved, mert képes önmagát mindig újrateremteni, önkorrekciót végrehajtani. Ez
az egyetlen egy egység alkotja a mindenséget, a fent ( a teret) és ennek
párját, a lent (az időt), biblikus nyelven, a mennyet és a földet. Ez a
kettősség, dualitás, az egységes rend. A rend az összetevők kapcsolatának
rendezettsége. Akik ezt a rendet nem ismerik fel, azok részére marad a
kettősség egyik vagy másik elemének, az anyagnak vagy a szellemnek a
rendetlensége. Aki fejlődésről és haladásról beszélnek, azok erről a
rendetlenségről, a rendezetlenségről, a partikulárisról és az
ellentétekről szólnak. A valóságban nincs sem anyagi, sem szellemi fejlődés. Az
anyag ugyanis csak átalakul, tartalmát, külső és /vagy belső tulajdonságait
megváltoztatja, ezért hol látható anyagként, hol pedig nem látható energiaként
jelentkezik, illetve átalakul. De a szellem sem változik, mert akkor nem lenne
továbbá szellem, nem lenne egyetemes, hanem lefokozott partikuláris. Hasonló
módon nem beszelhetünk visszafejlődésről sem.
A rendben tehát
nincs fejlődés, és nem is kell a fejlődés, mert akkor nem lenne rend, hanem
rendetlenség, vagy más néven rendszer, ami nem más, mint a kapcsolati hálózatok
rendezetlensége. A rendszert mindig az ember alkotja, a rendet pedig felülről
ingyen kapja. A rendszer elromlik, hulladékot termel és mindig külső behatásra
tud csak működni. A rend önmagától működik, mert az összetevők mindig a
hálózatban a helyükön vannak, és ha szükség van rá, önrendelkezésükből adódóan
képesek önmagukat kijavítani. Aki fejlődéselméletekről, fejlődő rendszerekről
beszél, zsákutcában jár, ahonnan csak egy módon lehet kijutni, ha az ember
visszafordul oda, ahonnan elindult és egy másik utcában újrakezdi. A kinyilatkoztatás, a kiáradás tehát mindig
párokban történik. A pár maga a kinyilatkoztatás, ugyanis nincs „értelme” az
önmagában való megjelenésnek, kiáradásnak, mert akkor a hullámzás, a körforgás
épsége, ami a rend, az egyensúly megsérül, ahogy mondani szoktuk, felborul a
rend vagy kibillen a mérleg nyelve.
A rend, a
kettősség kinyilatkoztatását részben megtaláljuk a keleti szentkönyvekben, pl.
a Védákban, az értelem általi tudás megszerzését támogatóknál pl. Alexandriai
Kelemennél, Európában a sztoikusoknál pl. Marcus Aureliusnál, Senecánál,
Epiktétosznál és az újplatonikusoknál (pl. Plotinosznál) is. A Védák például az
egység elérését három fokozatban vélik megtalálni, úgymint a lélek
kettősségének felismerése (egyetemes én és individuális én), az érzékelés és a
racionális ész általi gondolkodás leépítése (az individuális én háttérbe
szorítása) és a rend extázisának, katarzisának, az egyetemességnek
megtapasztalása (az egyetemes én előtérbe kerülése). A sztoikusok szerint a
teremtés a fény/a tűz megjelenésével kezdődött. A kozmoszban rend uralkodik és
az ember természetes része ennek a rendnek. Továbbá, az élet célja az egyetemes
lelki állapot, a nyugalom elérése és a szenvedélymentesség. Az értelmes tudás
megszerzését támogatók szerint az ember önmaga megismerése által elérheti az
egyetemes én lelki állapotot, a szellemi világot. Elítélik az anyagi világot,
mivel itt nem érhető el a lélek teljessége, tökéletessége és egyetemessége. Az
Alexandriából kiinduló újplatonista gondolkodás szerint az egyetemesség részét
képező embernek megvan a képessége és hajlama arra, hogy a kinyilatkoztatásban
részt vegyen. Ez a részvétel az egyetemességhez, a rend(hez)be való
visszatérés, ami az érzéki világ fölötti állapot elérésének feltétele. Ebben az
állapotában az egyetemes én (szellem) megszabadult a testre, a racionális észre
jellemző gondolkodástól, mert ez már az alany és a tárgy kettősségét tételezné
föl. Továbbá, a szellem nem tevékeny, mert ez az elért egységes állapot (rend)
megbontását jelentené. A lélek transzcendenciája (lényege) kizár minden
szubsztanciát (lényegtelent) és eléri a fényességet. Így megtisztultságában meg
tud nyilatkozni, egyetemességéről tanúságot tud tenni.
Az egyetemesség, a
rend, a kettősség tehát, másolatokban, kópiákban, párokban nyilvánul meg,
akárcsak a gének párjai, amiket alléleknek neveztek el. De hasonló mondható a
fizikai anyagról és anti-anyagról is. A teremtés első anyagi párja a fény és az
idő volt. Évszázadokon keresztül a különböző keleti, majd később a nyugati
hagyományokban is a fény képviselte az értelmet pl. a nyugati világban az
aranykorona, az apostolok és szentek feje fölötti aura. Ezen értelemmel
megáldott embereknek az volt a feladatuk, hogy a többi ember életébe fényt
(tudást, szellemi értelmet) vigyenek, a fényt másokra is kisugározzák. A fény
önmagában is kettős, mivel a pozitív, zárt, megkötött, ezért nem látható
fénynek van negatív fénye, vagyis látható, anyagi, mérhető fénye. Akár a
fényképnek van negatív másolata, ahol a kontúr, a szélesség és a hossz
megjelenik. A rend, az egyetemesség valódi oldala, ahol a pozitív fény
megnyilvánul. Amit mi földi életünkben látunk az a másolat, a negatív fény, a
valódi vetülete, akár az is mondható, hogy árnyéka. Biblikus nyelven szólva a
földi élet, az árnyékvilág. De az idő is kettős, ugyanis van egy földi időnk,
amit az óra mutatójával, számlálójával mérünk, ez a kronosz, és van a létben
levő állandó, nem mérhető, ezért örök idő, a kairosz. Az ember kettős lelke e
kettősségeknek pontos leképződése, egyrészt az eredeti, a létben levő egyetemes
és értelmes énje, másrészt annak másolata, az értelmetlen, az életben levő
individuális énje.
A világ
teremtésének egy másik elfogadható verziója szerint az anyag mindig is
létezett, és amit teremtésnek nevezünk, az nem más, mint a már létező anyag
szellem általi megnyilvánulása, elmozdulása, mozgásba lendülése. Szellem nélkül
nincs mozgásba lendülés. Nem véletlenül mondja Aquinói Tamás, hogy „Isten az
első mozgató”. De mi a változásban, a mozgásban levő anyag és szellem célja?
Semmi más, mint a folyamatos átalakulás. A szellem célja, hogy a teremtés, a
megnyilvánulás, a megtestesülés létrejöjjön, az anyag célja pedig, hogy a
teremtést, a megnyilvánulást fent tartsa, de nem öncélúan, hanem azért, hogy a
szellem léte, vagyis a létezés biztosítva legyen. Így a szellem az eszencia
(lényeg), az anyag pedig a szellemet kiszolgáló szubsztancia (létezés). Talán
érthető, hogy az élet (anyagi világ, idő) célja a lét (szellemi világ, tér), a
lét célja pedig az élet fenntartása, illetve, hogy az életben megjelenjen a
lét. A teremtés tehát a duális párok megjelenése, vagy pontosabban a duális
(anyag és szellem) közötti kapcsolatok kialakulása. A teremtésben az anyag a
szellem által és a szellem az anyag által nyilvánul meg. A dualitás fraktál
tulajdonsága alapján pedig egyik anyag a másik anyaggal kapcsolódva is
megnyilvánul, és az egyik szellem pl. az ember egyetemes énje a másik szelemmel
pl. az Eggyel kapcsolatosan is megnyilvánul. Ezt a kapcsolatot nevezzük ok és
okozati összefüggésnek, ahol az okból okozat lesz és az okozatból ok, mivel az
ok és okozat körforgásban, mozgásban van. Az ember szellemi terén ez az Egybe
való beolvadás., az anyag területén az egyik anyagnak egy másik anyaggá
alakulása vagy az anyagnak energiává és az energiának anyaggá változását
jelenti. A változásban, a kapcsolódásokban az is benne van, hogy egy okból több
okozat is keletkezik, illetve több okozatból egy ok. A kisebb vagy nagyobb
ciklusok jellemzője az is, hogy a visszatérés és a kiindulás mindig ugyan oda
történik. A teremtés körkörös mozgást, hullámzást, pulzálást, kapcsolódások
létrejöttét és felbomlását jelenti.
A rendhez, az
egyetemességhez való visszatérésünket, életünk értelmét, pozitívumát a pozitív
fényben, az örök idők elérésével, egyetemes énünk által valósíthatjuk meg. Ezt
az életre szóló feladatot, önmagunk tehát egyetemességünk megismeréséhez
szükséges tudás megszerzését nevezzük beavatásnak. Mindannyian másolatok és
egyben eredetiek vagyunk. Rajtunk múlik, hogy szabad akaratunk, választásunk,
döntésünk szerint a másolatnak vagy az eredetinek tulajdonítunk elsőbbséget,
hogy az árnyékból fényességet, az álomból valóságot alkossunk vagy maradunk a
sötétségben. A szellemi beavatást, akár misztikus belső tudásnak is
nevezhetjük. Azok, akik álmisztikus, külső tudással próbálnak egyetemes tudásra
szert tenni, azok anyagi beavatást végeznek, akár a szabadkőművesek. Azért
mondják magukat szabadnak, mert már nem rendelkeznek a rend felismerésének
tudásával, hanem szabadon garázdálkodnak és farizeus módon folyamatosan manipulálnak
és hatalomra törekednek.
A beavatásban arra
törekszünk, hogy a rendet, az egyetemességet, a valóságot meg tudjuk
fogalmazni, majd le tudjuk képezni, vagyis a fentit le tudjuk hozni a földre.
Ez a leképezés történhet első lépésként például a képekben való gondolkodás
által (nem racionális gondolkodással), képzetek, elgondolások, ideák szerint,
az értelmes lehetőségek, magyarázatok feltárásával. A magyarázatok, az
értelmezések a rendnek, a valóságnak csak megközelítésére alkalmasak és nem
azok pontos leírására, megfogalmazására. Ez a közvetett megközelítés nevezhető
felébredésnek, amikor a lenti világ másolatait először érzékszerveinkkel,
érzelmünkkel tapasztaljuk meg, majd azokat lelki és szellemi értelmünkkel
tovább alakítjuk, formázzuk. Célunk, hogy a feldolgozás, formázás minél hűebben
adja vissza az itteni másolat kapcsolatát az ottani valósággal. A minta minél
pontosabb legyen, lehetőleg olyan, mint az eredeti. Az alkotott fogalmak,
képek, magyarázatok a kisugárzott és szétszóródó fény negatív megjelenését
értelmezik, amelyek el kell, hogy vezessenek bennünket a fény pozitív
megjelenéséhez, a valósághoz. Egyetemes énünkben a valóság megismerése utáni
vágy benne van, és rajtunk múlik, hogy ezt a vágyat kielégítjük-e, vagy sem. A
visszatérés magasabb, immár közvetlen fokozata a beavatás, amelyről egy másik
bejegyzésben szólunk. Most csak annyit, hogy ahol nincs felébredés és beavatás,
ott az élet hedonista, anyagba süllyedt és nyomorúságos. Mindig két út van
előttünk, mindig döntenünk kell: vagy vállaljuk a ránk bízott feladatokat és
akkor sikerül az egyetemesség, a rend megértése vagy nem vállaljuk a
feladatokat, és akkor önmagunkról mondunk le.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése