54. Hol itt a ráció?
A hangfelvétel elérhető a https://youtu.be/Wk09E4-qcHg, https://youtu.be/fpuLGb0K9cY csatornán.
Ha csak ésszerűen, racionálisan, vagyis értelem nélkül gondolkodunk és
világnézetek szerint élünk - amit ma leginkább a médiumok által sugallt
mainstreamnek neveznek-, akkor azon embertömeghez csatlakozunk, akik a létet
meghazudják, mivel anyagban gondolkodva kizárólag a földi életre koncentrálnak.
A tömegember elfogadja a világnézeteket, a hatalmaskodást, a médiumok által
gerjesztett és fenntartott butaságokat, a a demokratikus rabszolgaságot.
Szerinte csak az létezik, ami kézzel fogható és szemmel látható. Ami az anyagon
kívül van, az egyszerűen nincs. A racionalista tömegember materialista, aki az
élet határán túli tudásra, a metafizikai lét felfogására nem alkalmas. Képes
lenne rá, de nem erre tanították, hanem épp az ellenkezőjére. A tagadásra.
Mivel csak anyagban gondolkodik, könnyen és biztosan mozog a külső
megtapasztalás területén, ezért a belsőt is, - ha egyáltalán foglalkozik vele-
külsőként értelmezi. A racionalitásnak, kognitív tudásnak nincs mélysége és
nincs személyessége,- ellenben van egyénisége, individualitása- bármit is
mondanak neki az igaz és normális emberről nem érdekli őt. Mindkét tulajdonság,
a racionális és az értelmes is mindenkiben megvan. Rajtunk múlik, hogy melyik
„énünk” szerint élünk, illetve melyik a vezető „én”. Ha közömbösek,
személytelenek és tényszerűek vagyunk, akkor az individuális énünk vezet és
háttérbe szorul az egyetemes énünk. Amit gondolunk, kimondunk és teszünk, abban
nem az Egy rendje nyilatkozik meg, hanem egy pedáns, mennyiségi rendszer. Ez a
paradox helyzet egyéni válságunk oka, amelybe minket a szellemtelen tudás és a
hatalomszerzési őrület belesodort.
Ma az ész, a racionalitás, az
individualitás, a dualitás sötét része, az éjszaka megelőzte a lélek
értelmességét, egyetemességét, a dualitás fényes részét, a nappalt. A rész, a
partikuláris megelőzte az egészet. Fontos lett, hogy a részek összege adja az
egészet (mennyiség), és nem a részek hordozzák az egészet (minőség), pedig a
hologram összes darabjában is benne van az egész. A racionalitás az, amely a
tudást hatalommá konvertálja, apparátusával a hatalmat gyakoroltatja és a
válságot fenntartja. A ráció a válságot nem képes feloldani, mert ő a válság
forrása. A mennyiség kizárja a bölcsességet, a metafizikát. Ha racionális
gondolkodásuk a vezérlő énünk, akkor szellemileg vakok vagyunk, a sötétben
járunk és kitartunk az alacsonyabb szintű tudás mellett, amely mindig a
rohanásra, loholásra, hatalmaskodásra késztet, amikor fenntartások nélkül
minden erőnkkel rávetjük magunkat arra, amit el akarunk érni. Fokozatos
készenlétben vagyunk és állandóan cselekedni szeretnénk. Majdnem felfoghatatlan
ez a tömeghisztéria, a racionalitás okozta anyagba süllyedés, az eltévelyedés,
alvajárás, vakság, rohanás, dúlás, öncsonkítás, amikor állandóan a prédára
lesünk. De van egy egyszerű magyarázat: így könnyebb. Akik az „élet”
könnyítését szívesen vállalják azok elsősorban a vallások és a tudomány.
Racionális magatartásunk akkor
csúcsosodik ki, amikor épp az aktuális eszmény, világnézet, hatalmi érdek
szerint viselkedünk, cselekszünk. Mivel racionális viselkedésünk nem állandó,
gyakran képesek vagyunk rögtönözni is. Opportunistaként rögtönözni tudunk az
üzleti életben, a politikában, a művészetben, bárhol, mert nincs fix pontunk
(önmagunk, a fent és lent kereszteződésének középpontja), amihez ragaszkodunk.
Mindent külsőként kezelünk, így önmagunkat (belső énünket) kivonjuk a
cselekvésből. Szeretjük kivenni részünket mindenből, életéhségünket
csillapítani, kihasználni a helyzeteket, vagyis igyekszünk aktuálisak és
sikeresek lenni. Azon karakterű emberek, akiknél az individuális én dominál
ezerszámra tenyésznek a nagyvárosokban, legyenek diplomaták, művészek, orvosok,
újságírók, politikusok, bankárok, katonák, tanárok, papok, tudósok, akiknek az
élet csupa kaland és nem szentség. Ők az életen átutazó turisták, akik nem az
életben vannak, hanem azon kívül. Ha az anyagi, kiszámítható és pontos
racionalitáson és a manipulált világnézeteken túl akarjuk tenni magunkat, akkor
a legmagasabb szellemi fokozatra, az Egy közelségére kell törekednünk, befele
kell fordulnunk és vissza kell térnünk az alapállásba, a kiindulási és érkezési
pontba (születés és halál együtt), ahol megtaláljuk univerzális énünket, az
Egyet. Ha megtaláltuk, akkor engednünk kell, hogy vezessen. Csak így válik
megvalósíthatóvá az univerzális, nyílt és pozitív éber emberi tudatunk. Életünk
alkalom, de feladat is arra, hogy magunkból igaz és normális embert faragjunk,
hogy szembe álljunk a racionális, materiális, mennyiségi tömegemberrel.
A keresztény hagyomány, az
evangélium, a szentkönyvek arra tanítanak, hogy hogyan legyünk normálisok, igaz
és nemes emberek, akik nem hódolnak be a világnézeteknek, a vallásoknak, a
farizeuságnak, illetve hogyan éljünk úgy, hogy az eredeti alapállást, a
középpontot megvalósítsuk önmagunkban. A normális és igaz ember szabadságban és
rendben éli életét, nem habzsol, nem könyököl, nem törtet, nem gyűjt, nem
rabszolga, nem hős, nem szent, nem sikeres, nincs vallása, egyszóval nem áll a
másik ember és az Egy közé. Ugyanakkor nem közömbös, nem részvétlen, hanem
igyekvő, kicsit szenvedélyes, melankolikus és mámoros, mert tudja, hogy a
mámortól lehet az ember normális. A mámor a transzcendencia az, ami által a
rend, a szabadság helyreállítható, ahol megszűnik a lélek zavarodottsága,
eltévelyedése, biblikus nyelven a bűn.
Az, amit mi földi életnek
(itthonnak) nevezünk, nem azonos a létbeli otthonnal, de itthon megteremthetjük
az otthont. Mindannyian felelősek vagyunk azért, hogy a másik ember otthon
érezze magát. Legtöbbünk lelkének nincs otthona, mert hiányzik belőle a rend,
szabadság és igazság. Helyette van a bezártság és a félelem. De ez a félelem
nem a mához kötődik, hanem a holnaphoz. Félelme az embernek az időtől, az
elmúlástól van és nem az örökléttől. Lehet félni az örökléttől? Nem mindegy, ha
azt mondom, hogy félem az Egyet, vagy felem az Egy. A dualitásban ketten
vagyunk, én és a másik felem. Ő. De, gyakran azt sem tudjuk, mitől félünk. Az
igazi félelem nem időhöz kötött, nem az életünk elvesztésétől kellene félnünk,
hanem beteljesedésünk elvesztésétől, attól, hogy életünk hossza, az ötven-
hetven vagy kilencven év sem elegendő ahhoz, hogy önmagunkat, keresztünk
középpontját megtaláljuk, hogy az Egyhez visszatérjünk. Attól kellene félnünk,
hogy nem érünk vissza és nem attól, hogy holnap hol alszom, vagy mit fogok
enni. A félelem is, akár a lélek szenvedése nem a külső tényezőktől való
félelmet vagy szenvedést jelenti, nem az anyagtól félünk, hanem belsőnktől,
hogy lelkünk nem találja meg a léthez vezető utat, a szükséges felébredést, a
tudást és a tudatosságot.
Külső félelmünk gyakorlatilag vizsgáztatás, ami által megélhetjük belső félelmünket, hogy általa rátaláljunk az igaz útra. A pszichológia a külső félelmekről beszél, mivel az individuális énnel (psziché, anima) foglalkozik és nem a szelemmel (pneuma). Az individuális énhez és az univerzális énhez köthető emberi tulajdonságok összekeverése, meg nem értése adja a pszichológián belüli problémákat és félmegoldásokat. A pszichológia a lélek sötét éjszakájával, az elrejtőzött, átláthatatlan, halandó énnel foglalkozik és nem a fényes, örök énnel. Ha ezzel foglalkozna, már nem lenne pszichológia. Nem ismeri azt, hogy hogyan tud a lélek a valóságban, a valóságért, a valósággal, vagyis a hagyomány szerint beavatott lenni. A pszichológia azért nem ismeri a kereszténységet, a beavatást, a csodát, mert racionális. A lelket testbe zárta és az igazi csoda az lenne, ha minderről lemondana. Ha nem szeretnénk ál-egzisztenciában, hazugságban és világnézetek, esetleg vallások szerint élni, hanem választjuk az egységes, igaz és normális emberré válás útját, az önmegvalósítást, a felébredést, akkor a következők javasolhatók:
a) egyenlő arányban ötvözzük magunkban a három nagy világkorszakot, az aranykort (analógiák szerinti gondolkodást), a történetit (az azonosságok és ellentétek szerinti gondolkodást) és a rendbetételt (az egységben való gondolkodást), amely összekapcsolja az analógiák és az azonosságok szerinti gondolkodást,
b) amit kigondolunk és kimondunk, úgy cselekedjük azt meg, és amit cselekszünk, azt mondjuk ki. Az igaz ember egyben dolgozó is, tudós is, forradalmár is, szerető is, költő is, gondolkodó is, művész is, aki, ha dolgozik képes átlépni a zenébe és a költészetbe, ha gondolkodik képes filozófus lenni, ha szerető képes költő lenni, ha pedig tudós, képes mágus lenni. Mindig egy kicsit bolond, mámoros, aki képes az angyalokkal is küzdeni, hogy az Egyet megláthassa.
c) próbáljunk mindenben pontosak lenni és a létezés határait a beláthatatlanba tolni. Ha így teszünk, nem lesz olyan hely, ahol ne éreznénk magunkat érintve. Az egységben legyünk érdekeltek, tartsuk távol magunkat a megalkuvástól, az erőszaktól és az individuális viselkedéstől.
d) tudatosan hordozzuk magunkban a születést és a halált, a négyes hivatást, álljunk a földön és nézzünk az égre, univerzális énünk vezesse individuális énünket, vagyis hagyjuk, hogy az Egy cselekedjen bennünk. A csoda az, ha magunkat képesek vagyunk átalakítani, lelkünket az időből ki tudjuk emelni és térbe tudjuk helyezni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése