42. Fogalmaink válsága - V
Valaki: nem tömegember, aki
nem egyenlő a másik emberrel, személy és nem egyén, akiben az univerzális én
felülkerekedik az individuális énen.
Vallás: ami, mindenkinek
van, a legújabb ~ az anyagi fundamentalizmus. Világnézet, amiből hiányzik
a transzcendencia és egyetemesség. Hatalmaskodás a gyenge ember felett,
ugyanakkor próbálkozás a bölcsesség megszerzésére és a hit helyének átvételére.
Ma már közönségszolgálat, szociális ökumené, karitatív tevékenység, minden
olyan felület kihasználása, ahol nem ütközik az egyik ~ a másikkal.
Vallásos: felszínes gyenge
ember, akit irányítani kell, aki lelkét másra/egyébre bízza. Az, aki
egyetemessége megtapasztalásáról, a szeretet ciklusában való részvételről, a
beteljesedésről, a lelki békéről önként mond le, és egyetemességét (keresztjét)
nem veszi vállára. Akinek nincs keresztje, az keresse meg. Ha a vallásból,
erkölcsösségből ki tudunk lépni, érkezünk meg a hithez. Nem a vallásban
hiszünk, hanem hitünket valljuk meg.
Vallástalanság: értelmetlenség, mivel
ember vallás nélkül nincs. Az ember szellemi, lelki és testi összetevők
hármasa. A ~ nem tévesztendő össze a hitetlenséggel, ugyanis vallástalan ember
nincs, csak hitetlen. A hit az egyetemességről szerzett tudat, ami mindig
öntudatot jelent. Így a hit az egyetemes öntudat. A hívő a vallásnak kell, az
egyetemes ember az Egynek. A hit egyéni, a vallás közösségi.
Valódi: eredetiség,
transzcendencia, a kereszt középpontjának felismerése és önmagunkban való
megtalálása, ez szerinti viselkedés a mindennapokban, ami a kijelölt feladatok
vállalása. A ~ élet célja a lét, a ~ mozgás célja a mozdulatlanság, a ~ idő
célja a tér. A ~-ság, eredetiség a dualitás felismerése és a körkörösség
biztosítása.
Valóság: egyetemesség,
felébredettség és beavatottság, dualitás, lét és élet, tér és idő, nő és férfi
együtt. A ~ a körkörösségre való ébredés, a folytonosság (van tovább)
felismerése, a hármassághoz (Egy- Fiú-ember) tartozás tudomásul vétele,
önmagunkról való tudomásszerzés, ráébredés arra, hogy nem vagyunk egyedül, és
hogy van tovább.
Varázslat: a világot kancsalul
látni, fél szemmel (mono-fokálisan) és fél füllel (monotonon) hallani. A ~-ban
vagy káprázatban az ember nem vesz tudomást arról, hogy a valóság bifokálisan
látható és sztereóban hallható. A ~ mindig külső.
Vállalni: vállra venni a ránk
bízott feladatokat, ami a teremtés- megfeszülés – megváltás (rendbetétel) és
visszatérés (feltámadás), továbbá gondját viselni a ránk bízott
szakralitásoknak, köztük a másik embernek is, betölteni az életlánc feladatot.
Válság: a kézzel fogható anyagi
~, a kézzel nem fogható szellemi ~ból, a lezüllésből, az Egytől való
eltávolodásból fakad. A ~ az embernek időbe kerülésével, a Paradicsomi,
egyetemes állapot elvesztésével, úgy is mondják, hogy a bűnnel kezdődött és
azóta is tart. Az eredeti bűn a válságról nem venni tudomást. A ~ot
rendbetétellel lehet helyrehozni. Rendet tenni csak a felébredett, egyetemes
lelkű ember képes. A ~ jele a kancsal látás, a belső béke (egyetemesség) külső
hatásra történő megbomlása, alvajárás és anyagba süllyedettség, téves realitás,
vagyis fogalmi ~. Amikor tömeges méretet ölt a ~, az elanyagiasodás, akkor van
szükség az apokalipszisre, özönvízre, Beavató Mesterünkre, a dolgok
szükségszerű rendbetételére.
Válságtudat: lélekállapot, annak
tudomásul vétele, hogy az ember lelke elindult a lejtőn lefele, visszafejlődés,
majd a felébredés és a visszatérés mérlegelése, a linearitás elhagyása és a
vertikalitásban való emelkedés, a körkörösség megfontolása.
Várakozás: akár egy életen át
tartó ~ is lehet, ha az ember a beteljesedésre, a teózisra vár. Ami ezen kívül
van az a szakralitások pocsékolása, terméketlenség, tehetetlenség, lustaság,
lineáris látás, két véglet közötti élet.
Város: tér és idő
kombinációja, ahol lehet rend (hierarchia) így fennmaradása hosszú távon
biztosított és lehet rendetlenség (nem hierarchikus felépítés esetén), amely
fennmaradása bizonytalan. Az egyik szerves összetartozáson, egymásra
épülésen alapul, a másik szervetlen összefüggéseken, hálózatokon. Az első a
kisvárosokra jellemző, ahol számítanak az emberi kapcsolatok, a másik a
nagyvárosokra, ahol emberi érdekek, külsőségek, laza emberi kapcsolatok vannak.
A köztes állapot az, ami bármelyikben előfordulhat. Az egyikben a kohéziós erő
dominál, a másikban a kényszerítő erő.
Vásár: hely, ahol, az
anyagot egy másik anyagra cserélik, ami lehet pénz is. Ahol fizetni kell és
lehet, hogy nem mindig adnak vissza.
Vers: ha szellemi és
művészi, akkor akár imádság is lehet, ami az ember egyetemességét érinti meg,
vagy utal rá, esetleg felfedi. Lelket melengető sorok és rímek, zene és ritmus,
minőségi matematika, amelyek felébredésre késztetnek, ellenkező esetben csak
betűk sorozata, leírás, nem művészet, nem alkotás, hanem munka.
Verseny: a gyenge ember találta
ki, hogy félelmében ellenfélt (a másikat) állítson szembe önmagával, akit le
kell győzni a fejlődés és haladás igazolására. Mindig anyagiasságot jelent,
ezért szellemtelenség.
Vezető: az igazi ~ mindig
szellemi, az álvezető pedig anyagi. A mai demokráciában a vak (szellemtelen)
vezeti a világtalant, a másik szellemtelent.
Vezetés: pontosabban
visszavezetés a létbe, uralkodás és nem hatalmaskodás. Lehet szellemi ~
irányítás, terelés vagy anyagi meg ~, elbutítás. Az anyagba süllyedt ember
megvezethető, mert arra tudják rávenni, amire másnak van szüksége és nem neki.
A szellemi ~ az, amikor az ember azt kapja, amire szüksége van, mert önmaga ura.
Végleges: létállapot, ami
korlátlan, határtalan, végtelen lét. Duális párja az élet, ami nem
~, korlátolt és időbe behatárolt. A korlátoltság célja a véglegesség. Ahol a
kettő találkozik az hiteles élet és a hiteles lét, ami a földi Paradicsom, a
földi boldogság, a transzcendencia. A ~ ség a folytonosság, a körforgás. Fals ~
csak a lineáris gondolkodásban létezik. Az igazi ~ségben nemcsak egy kezdet és
egy vég van, hanem több.
Végrendelet: a végről rendelkezni
nem más, mint önrendelkezés, amire a szabad ember képes. A rab nem, mert már
eladta magát, pl. az anyagnak. A vég egyben a kezdet is, ezért rendelkezni sem lehet
fölötte, mert a ciklikusságnak nincs vége. Az életünkben elkövetett vagy nem
elkövetett gondolatok, szavak és cselekedetek lehetnek ~ ünk állomásai, amivel
számolni érdemes. Az anyagi/idő ~ értelmetlen. Az értelmes szellemi/tér ~ az,
amit nap, mint nap megírunk.
Végtelen: minőségi szám (tér),
ami ha véges lenne, akkor mennyiségi szám (idő) lenne. A minőségi szám adja a
rendet, a mennyiségi szám a káoszt. A világ nem ~, lineáris, mennyiségi, hanem
minőségi és cirkuláris. A minőség (tér) teremtette a mennyiséget (időt), és a
kettő a dualitás része. A háromság, az ember, az, aki a kettőt összeköti,
vagyis egyiket a másikba át tudja alakítani. Ezért az ember a teremtés
koronája, az uralkodó.
Világ: bennünk levő
egyetemesség állapotának felismerése. Elsősorban szellemi, belső világunk van,
mert annak leképződése csak a külső, anyagi ~. Az anyag csak egy másik anyaggal
való viszonyában tud megnyilvánulni, a szellem pedig az Eggyel kapcsolatban. Ha
az Egy a másik emberben is megnyilvánul, akkor két ember is meg tud egymás fele
(egymásban) nyilvánulni. Erre mondják, hogy Isteni állapotban vannak. A ~ az
emberben van és nem rajta kívül.
Világhatalom: hatalmaskodás,
amikor az ember maga fölött nem tud uralkodni, csak mások fölött, amikor
akaratát világméretben másokra erőlteti. Eltévelyedés, bűn, tudatlanság. Régen
a hatalmat a vallások gyakorolták, ma a világnézetek, politika, a pénz és az
ezeket igazoló tudomány.
Világháború: a téves világnézet
megnyilvánulása, haszonszerzés, üzlet, hatalmaskodás a másik felett, amikor
mindenki veszít, nincs win-win megoldás, bűn, tudatlanság, eltévelyedés, emberi
butaság. Lehet fegyver (golyó) általi vagy modern interkontinentális pénzügyi,
golyó nélküli kizsákmányolás, rablás, haszonszerzés. Nem old meg semmit, csak
további problémákat generál. Amolyan látszat béke.
Világi típus: időben levő, külsőség
és nem bensőség, individuális turista, akinek csak a lent létezik, korlátolt
ember, akinek világnézete külső, mert az egységet megbontja pl. politikus,
bankár, tőkés.
Világnézet/világszemlélet: elferdülés,
amikor az egyből sok lett és az egység megbomlott, szűklátókörűség, ferdeség,
kancsal látás, individualizmus, butaság, értelmetlenség, hatalomgyakorlás a
másik felett, tehát lemondás az egyetemességről.
Világosság: a lélek értelmessége,
az Egytől származó üzenetvételre való fogékonyság, nem erkölcs és nem szabály,
nem vallás, hanem derű, boldogság, öröm, fényesség, a lélek értelmessége,
univerzális énje.
Világtörténet: időbeli történet,
ami megtörtént, múlt, eseménysorozatok halmaza. Annak függvényében, hogy
mennyire volt az ember tudatában egyetemességének, kegyelemadási képességének
vagy sem, illetve mennyire ment szembe a másik emberrel. Mivel a világ bennünk
van, így világtörténete mindenkinek van. Amikor ez a belső világtörténet és a
külső világtörtének nem találkozik, akkor van háború, ha találkozik, akkor van
béke. Még pontosabban az előforduló négy eset a következő: a) belső háború és
külső béke pl. lázadunk a külső világgal szemben, b) belső béke és külső
háború, pl. nem lázadunk a külső világgal szemben, c) belső béke és külső béke,
amikor pl. elfogadjuk a belső és külső csendet, felismerjük a rendet, és ennek
ellentéte, d) a belső és külső háború együtt, ami a teljes elégedetlenség,
rendetlenség és zavarodottság, betegség.
Világválság: amikor az egyik
ember korlátozottsága, bűne, lelki betegsége átterjed a másik emberre,
hatalmaskodás, erőszak, diktatúra, egyenlőség, szellemtelenség, nagyméretű
(tömeges) szellemi válság, manipuláció, lélekből eredő problémahalmaz, ami
kivetül az anyagi világba.
Virág: a ciklikusság
zárásában résztvevő, az élet beteljesítésének, a magképződésnek alárendelt
növényi rész, a termékenység szolgája, ahol a ~ szépsége, kecsessége,
színessége mind a megtermékenyülést segítik elő. A virág az életet, a mag a
létet, az újrakezdés lehetőségét mutatja. Nem a virág (zás) a cél, hanem a
magképződés, a ciklikusság.
Visszaképződés: az egyetemes ember
eltévelyedése, mert eltávolodik az Egytől. A magas individuális énnel
rendelkező emberre jellemző, aki elveszítette egyetemességét. Butaság,
szellemtelenség, a lélek értelmetlensége, anyagiasság, elkorcsosodás.
Visszhang/visszfény: tévedés,
közvetettség, nem direkt hatás, az eredeti másolata, negatív lenyomat, de nem
negatívum. A negatívból előhívható az eredeti, mert a negatív nem létezik a
pozitív nélkül.
Viszály: szeretetlenség,
korlátozottság, becsapás, értelmetlenség, hazugság, önzés, meg nem értés,
egyszóval butaság.
Víz: a szakralitások
egyike, amiből az ember is van, és amit az emberre bíztak, hogy gondját viselje.
A ~ a megtisztulás eszköze, a szakralitások körkörösségének (átalakulásának)
része.
Vízözön: megtisztulás, amire
akkor van szükség, ha az ember elfelejtette egyetemességét, a rendet, a
hierarchikus szerveződést, és azt helyre kell állítani. Nem pusztítás, hanem
szükséges rendbetétel. A víznek, mint szakralitásnak a bőséges kiáradása,
özönlése.
Vu-vei: nem cselekvés, vagyis másokért
cselekedni, ami nekünk nem cselekvést jelent, hanem jó tettet, gondolatot és
szót. Egyfajta önfeláldozás, amikor nem magunkért teszünk, hanem a másikért.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése