50. Az igaz és normális ember
A tudatos, belső,
igaz és normális ember gondolataiban, szavaiban és cselekedeteiben nem vágyik
babérokra, dicséretre vagy elismerésre, mert tudja, hogy amit meg kell tenni,
azt meg kell tenni, hogy Beavató Mesterünkhöz méltóan ő is elmondhassa,
„elvégeztetett”. Tudja, hogy a siker vagy sikertelenség, győzelem vagy vereség,
a nyereség vagy veszteség, gyönyör vagy fájdalom csak fogalmak, amin túl kell
lépni. Tudja, hogy nem az élet céljából kell cselekednie, hanem a lét céljából.
Ő az, aki úgy cselekszik, hogy hagyja, hogy az Egy cselekedjen benne. Az ő
feladata megkeresni itt azt, ami ott is érvényes, az itthonban megtalálni az
otthont. Eckhart mester mondja a belső emberről: „Légy olyan, mint egy
kisgyerek/ Füled tapaszd, hunyd le szemed/Önös lényed semmisítsed/Majd semmid
is elvetheted/ Hagyj el időt, teret/És mind a képeket/Menj, hová út nem
vezet/Taposd ki ösvényedet/S utad e pusztában, ím megleled”.
A következőkben az igaz és normális belső emberre jellemző néhány tulajdonságot mutatunk be:
1) tudatos és ismeri önmagát: Delphoiban jóslást kértek az emberek a
jövendőjükre, mert kíváncsiak voltak a sorsukra. A jós azt felelte: ismerd meg
önmagadat, és tudni fogod sorsodat. Mert a sorsod te vagy. Nem külső erők
uralkodnak rajtad, az istenek benned vannak, és jellemed, személyiséged
alakítja, formálja jövődet. Változtass magadon, és változni fog a sorsod is. Te
legyél a változás. Fogadd el magadat, és el tudod majd fogadni sorsodat is.
Mert ez a lényeg, ismerjük meg a bennünk lévő Egyet. A belső ember, ha néha el
is veszíti lelki éberségét, iránytűjét, mindig önkontrollt kell tartania, elő
kell vennie univerzális énjét. Bármilyen gondja is legyen, a legnagyobb gond
mindig önmaga. Ugyanis, hogyan akarunk megismerni egy másik embert, ha
önmagunkat sem ismerjük?
2) tiszta szívű: ha bensőjében szabad és minden rendezetlen érzéstől
mentes, akkor semmi sem fog a beavatásra vágyó igaz és normális ember
tökéletesedésének útjába állni. Ha helyén van a szíve, akkor tudja, hogy a
megismerés és tökéletesedés kapuja mindenki előtt nyitva áll. Mindenki magában
döntheti el, hogy kíván-e élni a belépés lehetőségével. Minden emberben benne
van az isteni lenyomat, az univerzális ego ezért a tökéletességet, a gyermeki lélek
tisztaságát mindenki képes valamilyen mértékben tükrözni. Ha a belső ember
szívében tiszta, akkor az életébe gördülő akadályok nem jelentenek gondot
számára.
3) békés: ismeri, hogy a belső béke beteljesedés, egyetemesség, ezért
könnyen átadható másoknak. Tudja, hogy neki is képesnek kell lenni a rosszat
jóra fordítani és nem feltételezni a másikban a rosszat. A nyugtalan, rosszban
sántikáló ember másokat sem hagy nyugton, mindig valami gyanú nyugtalanítja,
mindig elégedetlen. Gyakran mond olyant, amit nem kellene, és nem teszi meg
azt, amit meg kellene. Azt figyeli mi a másik kötelessége, és nem azzal
törődik, hogy neki mi lenne a kötelessége. A belső embernek önmagában kell
elrendeznie a dolgokat és csak azután törődnie a másokéval. Ha azt akarja, hogy
befogadják, akkor neki is el kell fogadnia a többieket. Ha messze van még a
szeretettől és a békességtől, akkor nézzen magába, mert a békesség és
alázatosság senkire sem néz haraggal. Nem nagy dolog szelíd és békés emberekkel
közösen élni, akik elfogadják egymás természetét, egymás örömét.
4) mértéktartó és alázatos: nem sokat foglalkozik azzal, hogy ki van
vele és ki van ellene. Azzal törődik, hogy az arany középutat válassza, és a
belső lelki hangjára/az Egytől származó teremtettségére, egyetemes énjére
hallgasson. Tudja, ha tiszta a lelkiismerete, és kéri az Egy segítségét, akkor
a gonosz nem férkőzik közelébe. Ha tud tűrni és hallgatni, akkor megérkezik a
segítség. A segítség nem fog kopogtatni, nem fog beszélni, a jelekből kell
tudni olvasni. Az sem igaz, hogy amikor kéri a segítséget, akkor rögtön meg is
kapja. Türelmesnek kell lennie és kivárni, amíg megérkezik. Gyarapodnia kell az
alázatban, hogy hibáit megismerje.
5) elkerüli a gyarlóságot, az eltévelyedést, a tudatlanságot: tudja,
hogy minden földre született ember el tud tévedni, bárki legyen is az, így ő
is. De azt is tudja, hogy képes szabályozni az individuális én
hatalmaskodását vagy az univerzális én uralmát. Tudja, hogy hanyagságával,
gyarlóságával és elbizakodottságával hamar elveszítheti azt, amit hosszú idők
után kegyelemből megkapott az Egytől. Sokan háborognak, hogy nem sikerül ez
vagy az nekik. De ki az, akinek minden a kívánsága szerint esik?
6) elmélkedik, meditál: alkalmas időt keres arra, hogy magában
elmélkedjen, hogy újra és újra átgondolja tennivalóit a tökéletességre, az
Egyhez visszavezető úton. Elhagyja azt, ami puszta kíváncsiságból hajtja, ami
felizgatja. Azt keresi, ami nem csak elfoglalja, hanem arra indítja, hogy
magába elmerüljön. Ha megtartóztatja magát a fölösleges beszédtől, az
eredménytelen rohangálástól, a napi híreknek és információk meghallgatásától és
mások bő beszédétől, akkor lesz alkalmas ideje arra, hogy az Egytől áradó
szeretetről (szeretet flow), az életről és létről, a transzcendenciáról és
egyéb hasznos dolgokról elmélkedjen.
7) kerüli a rosszat: tudja, hogy a jó is és a rossz is ugyanannak
az éremnek (dualitásnak) két oldala valamint azt is, hogy ezekre a fogalmakra
leginkább az erkölcsben gondolkodóknak van szüksége. Úgy a jó, mind a rossz
forrása bennünk van. Amint a jó visszahúzódik, úgy bújik elő a rossz és
fordítva. Ezért nem kell elfutni a megpróbáltatások elől, mert, ha elfutunk,
még inkább belebonyolódunk. A futás nem segít, de az alázatosság és türelem
gyümölcsöt hoz. A rossz gyökere a tudatlanság, az Egytől való
távolság, amihez ha ragaszkodunk, mindig megmarad nálunk.
8) igyekvő: az úton járásban nem felejti el, hogy minden megpróbáltatás
erősebbé teszi őt, akár a passióban a három elesés. De nem az elesés a fontos,
hanem a felállás. Hasonló példa található a magyar népmesékben, ahol a
főszereplő minden megpróbáltatás után még erősebb lesz, mint előtte volt. Úgy
kell a problémákat felfogni, mint megoldásra váró feladatokat, amikor az ember
kipróbálhatja és bebizonyíthatja tudását és képességeit. Minden probléma
megoldása, egy-egy alkalom a küzdelemre. Küzdelmében pedig az ember nincsen
egyedül. Kérje az Egy segítségét és megkapja, zörgessen és ajtót nyitnak neki,
kérjen és adatik. Fontos, hogy a tökéletességre vágyó igyekezet belső
igyekezet legyen, mert ez fog kivetülni és válik külső, látható igyekezetté.
9) tisztel másokat: ismeri, hogy sokan élhetnének belső békességben, ha
nem avatkoznának bele mások dolgába, cselekedetébe. Boldogok és békében
élnek azok, akik a belső dolgaikkal foglalkoznak. Számos példakép áll előttünk,
akik az elmélkedésben és a tökéletességben voltak járatosak, akik megélve
lelkük belső szabadságát tiszteltek másokat. Nem azzal törődtek, ami mulandó,
hanem azzal, ami örökkévaló.
10) szerény: tudja, hogy házát szellemi kősziklára kell építenie, nem
anyagiakra, nem tárgyakra vagy emberekre, mulandó dolgokra. Mivel másoknak
ajándékozza szeretetét és szolgaságát, gyakran ezért földi életében szegénynek
tartják, de ez őt nem zavarja. Mindig megteszi, ami tőle telik. Tudását
magáénak érzi és más tudását csak megszűrve használja. Ha élete mégis úgy
alakul, hogy anyagiakban gazdagszik, azt nem fitogtatja senki előtt, különösen
nem barátai előtt. Mert ma, aki barát, holnap ellenséggé válhat. Ha ép és
egészséges a teste, örvend neki és vigyázz rá. Nem kérkedik vele, mert a
betegség hamar megjelenik.
11) engedelmes: tudja, hogy addig nem leli meg lelki nyugalmát, amíg nem
hajlandó alázattal és engedelmességgel elfogadni az Egy akaratát, ami nem más,
mint a szeretet, és a legmagasabb éberség gyakorlásával visszatérni az alapállásba.
Az ember általában szeret a saját feje után járni, és szívesen barátkozik
olyanokkal, akik hasonlóan gondolkodnak, mint ő. Ha mindez a szeretet
körforgásának törvényei szerint működik, akkor rendben van. Ez azt is jelenti,
hogy a békesség kedvéért, saját maga tetszésétől is el tud rugaszkodni. Az
ember nem annyira bölcs, hogy mindent a részletekig ismerjen, ezért
célszerű engedelmességet gyakorolnia. A belső ember engedelmessége
nyilvánul meg akkor is, amikor azt mondja ki, hogy: Uram, legyen meg a Te
akaratod, mert eddig sokszor volt úgy, ahogy én akartam.
Az igaz és normális ember képes továbbá a tudásból bölcsességet kovácsolni, bátornak lenni és aszkézist gyakorolni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése