38. A fogalmak és a jelek válsága - M
Magányos: aki soha nincs
egyedül, mert ő és az Egy mindig ketten vannak. A ~ a világ zajától elvonulva,
meditációban él, mivel keresi az Egyhez visszafele vezető utat. A ~ kétszer
született szellemi, igaz, nemes és normális ember az, aki tudja, hogy mindent
ajándékba kapott, életét is. Mértékletességében és kiegyensúlyozottságában arra
törekszik, hogy életművet alkosson, amely példamutató alkotás lehet mások
számára. Szereti és tiszteli az élet ajándékait és vigyáz a rá bízott
szakralitásokra, így a másik emberre is.
Maszk: bezártság, a másik
ember megtévesztésére magunkon viselt ál (nem igazi) arc vagy pókerarc,
amelynek viselése értelmetlen és butaság. A ~ félő és reszkető arc, amely nem
képes önmagát és a benne levő egyetemes ént megmutatni, hanem csak a felszínes
individuális, önző (anyagi) ént. A ~ hordása a védekező, gyenge jellemű,
szeretetre nem képes emberre jellemző, akinek van mit takargatnia. ~ nélkül
születünk és az élettől való félelem és eltévelyedés az, ami a ~ viselését
esetlegessé teszi. Ahhoz, hogy valaki a maszkot letegye, újra tiszta, gyermeki
lelkületűvé kell válnia.
Materializmus: anyagba süllyedettség, a világ szellemi részének kizárása. Valójában
kancsal látás, amikor az ember az egyik szemét behunyja. A sémiták által
propagált liberális gondolkodás, amikor az anyag mindenhatóságában bíznak,
illetve hisznek. Eltévelyedés, tudatlanság, dogma, világnézet, vallás és
hatalomgyakorlás az Egy képe és hasonmása fölött, amivel az embert arra vették
rá, hogy kivetkőzve önmagából, önmagának és a másik embernek hátat fordítson és
hazugságban, félelemben, reszketésben éljen.
Meditáció: a
transzcendenciára való felébredés és a beavatás gyakorlása, ima, lelki
gyakorlatozás (aszkézis) a bennünk levő kis istenhez. A ~ -ban minél
pontosabban készülünk célozni a bennünk levő középpontra/keresztre. A ~-hoz
elcsendesedésre, vágytalanságra, a világ zajának elhagyására, az anyag háttérbe
szorítására, befele fordulásra van szükség.
Megérteni: a lélek
értelmével felfogni a racionalitás szerinti felfoghatatlant, például az életben
a létet, az időben a teret, az itthonban az otthont, összességében a
transzcendenciát. Az értelem a racionalitáson, az ésszerűségen túl van. A
megértés elfogadást is jelent. Az egyetemes ember törekvése ~ az emberi
hármasságot, a rá bízott feladatokat, a szakralitásokat és benne a másik embert
is.
Megismerés: öntudatra ébredés,
éberség az egyetemességre. Amit ismerünk, azt szeretjük, és szeretjük azt, amit
ismerünk. A világ ~-e önmagunk és a természetben található rend megismerésével
kezdődik és az Egy megismerésével folytatódik. Életünk a ~ folyamata. Az
anyagot látni és kézzel fogni kell, a szellemet pedig meg kell ismerni. Ha
megismerjük az élet szellemiségét, akkor a lét fele tudunk fordulni.
Megszabadulás: a szellemi felébredés és a beavatás, a másodszori születés, a
visszatérés feltételezi az anyagtól való ~-t, a kiüresedést, az
anyagmentességet, az individuális énről való lemondást. A keresztény fogalomban
a ~ a szív tisztaságát jelenti. A ~ az, amikor az emberben az Egy cselekszik,
vagyis a nem cselekvés általi cselekvés. A~ célja az univerzális én
megtalálása.
Megváltás: rendbetétel, az
Egy által az emberre bízott feladatok egyike, a teremtés- többlet
tehervállalás- rendbetétel és a visszatérés (az anyagból való feltámadás,
horizontálisból a vertikalitásba kerülés) mellett. Beavató Mesterünk élete és
tanítása adja a példát a ~ra. A passió is a ~ példáját mutatja be, mert aki nem
esik el, az nem tud felállni, és aki nem hoz áldozatot másokért, az csak magára
gondol, és aki nem bátorít másokat, az gyenge. Aki a ~ -t elvégzi, az a
megváltó ember.
Megváltó: ~ -nak lenni az
egyetemes, normális és igaz ember feladata és a szeretet kifejeződése. A
kereszténységben Beavató Mesterünket nevezik ~-nak, rendet tevőnek, aki nem a
bűnöktől vált meg - ugyanis ingyen megváltás és predesztináció nincs- hanem
saját és mások vétkeinek, eltévelyedéseinek megbocsátására tanít. A ~ után
képes az ember visszatérni, átváltani önmagát, szellemében megszületni
másodszor, mert van példaképe.
Megvilágosodott: a felébredett ember, aki részt vesz a mester, illetve a mester nélküli
metafizikai beavatásban. ~ az, aki a magában levő sötétséget képes a fény
befogadásával legyűrni, aki individuális énjén túl, felfedi és folyamatosan
erősíti egyetemes énjét. A ~ önmagával rendelkezik, tehát szabad ember.
Mester: az emberiség
kétezer évvel ezelőtt megkapta Beavató Mesterünk beavatkozását, aki a
metafizikai lét elérésére, a beavatásra, a bennünk levő kis isten felismerésére
és az Egyhez visszavezető úton járásra tanított minket. A beavató ~ léte
feltételezi a beavatásra vágyó tanítványt, aki a tudást a ~-től átveszi és
továbbadja másoknak. Kapcsolatuk akkor működik, ha a ~ igaz és normális ~ és a
tanítvány igaz és normális tanítvány.
Metafizika: a fizikai életen
túli lét, ami szemmel nem látható és kézzel nem fogható. Transzcendencia,
vagyis túl az életen, az anyagon, az időn. A ~ legkönnyebben az analógiás
gondolkodás segítségével érthető meg és érhető el. Az ember, mint mikrokozmosz
a makrokozmosz része, igazából kis isten, vagyis mikro- theosz. Aki
metafizikus, az egyetemes ember.
Metanoia: amikor eljön az
idő, hogy az ember visszafele induljon/ megforduljon/ megtérjen az Egyhez. A
megtérés pontosabban visszatérést jelent a kiindulási és érkezési pontba, az
alapállásba, a középpontba. A ~a másodszori, immár szellemi megszületés,
megújulás. Felébredés arra, hogy az életből a létbe kell jutni. Következménye
és előidézője is az aszkézis (lelki gyakorlat).
Meztelenség: a test ~ ét az
antik görögök vezették be és a modern, mértéktelen liberális korban pedig
folytatták annak fontosságát. Ez nem más, mint az anyagiság túlsúlyba kerülése
a szellemiséggel szemben, vagyis szellemtelenség. A ~ az emberi hármas
összetevő (test- lélek- szellem) legalacsonyabbjának, a testnek folyamatos
felfedése. ~ az, amikor az ember tudatlanságát sem képes eltakarni. A
teremtéskor az ember mezítelen volt, vagyis ruhátlan, mivel szellemi ember volt
és nem volt mit takargatnia. A~ az, amihez másnak nincs köze, intimitás. Az
ember dönti el, hogy mikor kell a fügefalevél.
Mérték: aranyközépút,
egyensúlytartás, amire Beavató Mesterünk tanít. A ~ a rendteremtés alapja. A ~
tartás a teremtés anyagi és szellemi értékei közötti egyensúlyozás. A ~ Beavató
Mesterünk által kijelölt út, mert ez vezet vissza az Egyhez. Jelképe a kard
vagy a mérleg, ami elválasztja a jót a rossztól, az igazat a hamistól, az
erényt a bűntől, a világosságot a sötétségtől. A ~ - telen ember a rendetlen,
anyagba süllyedt, fogyasztó tömegember. Társadalmi szinten a ~ megjelenik a
~tartó tradicionális (renden és hierarchián alapuló) társadalmakban és a ~
telen szellemi vezető nélküli demokratikus társadalmakban.
Misztika: a nem látható
vagy a kevésbé látható kinyilvánítása. A ~ a titkok (láthatatlan) feltárása,
titokmentesítés, demisztifikálás. Szellemi tudás, amely az öntudat
kifejezéséhez vezet. Aki a ~ -át átéli az a misztikus. Lélekművész, aki az
individuális énjét elhagyni képes az egyetemes énje, az Egy megtalálása
érdekében. A modern ember számára ~ nem létezik, csak a kézzel fogható anyag.
Mitológia: képszerűség,
koordináta rendszer, amely az ember egyetemes létének a kevésbé megismerhető,
kevésbé látható és fogható, ezért mitikus másik világának kifejezésére tesz
kísérletet. ~ mindig is létezett és létezni fog, mert az egyetemességet
megérteni beavatottnak kell lenni. A ~ a tradicionális korok bemutatására képes
szellemi, metafizikai eszköz. A ~ a mítosz (láthatatlan) kifejezése,
bemutatása.
Modern ember: aki
bedőlt a liberális dogmáknak. Eltévelyedett, önmaga istenségéről lemondott
anyagba süllyedt tömegfogyasztó, egy a sok közül, vagyis alkatrész, modern
rabszolga egy egyenlőségen alapuló társadalomban, mint amilyen a demokrácia. ~
aki nem képes az anyagi csábításnak ellenállni. Mivel racionális ésszerűségével
csak mennyiségekben tud gondolkodni, téves (szellemtelen) boldogsága
megtalálása érdekében túlfogyasztásban, gyűjtésben szenved. Ha keveset tud
fogyasztani, elégedetlen. Saját döntéseit másokra, ún. képviselőkre bízza, mint
amilyenek a politikusok. A ~ -nek nagy a tömeghez (kollektívumhoz) való
vonzódása, a valahová tartozás szükségessége. A tradicionális (egyetemes)
embernek mindezekre nincs szüksége.
Mondat: az emberi hármas,
a gondolat- szó-cselekedet kifejeződésének eszköze. Általa lehet szeretetet,
együttérzést kifejezni, igazságot és rendet tenni vagy ellenkezőleg
közömbösséget, utálatot, önzést, szeretetlenséget kifejezni, hazugságot és
rendetlenséget hirdetni. A ~ olyan, mint a kard vagy a mérleg, mert meg tudja
különböztetni a jót a rossztól, a hasznosat a haszontalantól, a rendest a
rendetlentől, ugyanakkor tud teremteni vagy rombolni. A ~ lehet imádság vagy
átok is.
Moralista: rendetlen
farizeus, mert amiről beszél, azt nem tartja be. Rabszolgaságáról, az írott
szabályokhoz való kötöttségéről nem vesz tudomást és arra próbál másokat
tanítani, hogy hozzá hasonlóak legyenek. A szabadság és egyetemesség íratlan
szabályait nem ismerő, kínlódó ember. ~ az, aki a rendszerben és nem a rendben
gondolkodik és cselekszik.
Morál: az, ami a vallásos
embernek kell, a szellemi embernek pedig nem. Szabályrendszer azoknak, akik az
emberi közösségekben nem tudnak másképp élni. A ~ vallásos kötöttséget jelent,
amire a hittel (egyetemes öntudattal) rendelkező embernek nincs szüksége. ~-ra
tanítani tehát nem mindenkit kell. A szabadság, uralkodás ellentéte. Az egyik
ember szabályok és ~ szerint él, a másik szabadságban.
Mozgás: a teremtéskor a
fénnyel és az idővel együtt jelent meg. Az idő fénnyel fejezhető ki, a ~
idővel. A ~ az emberi mikro-kozmosz és a makro-kozmoszt összekapcsolni képes
erő, az egyetemes körkörösség (körforgás) megjelenítője. Anyagi szinten a
mozgás állandóságát, törvényszerűségét képletekkel, szabályokkal lehet leírni.
Szellemi szinten a ~-t egyesek lélekvándorlással, mások a szeretet
körforgásával, pulzálással, hullámzással, eltűnéssel és megjelenéssel
magyarázzák. A ~ egyensúlytartást, folyamatos átalakulást, változást is jelent.
Munka: a műalkotás ellentéte,
ahol nem kell a művész, az alkotó, csak az, aki a dolgot szellemi töltet
nélküli elvégzi. Ez a Homo faber vagy a munkás, aki nem magának dolgozik, hanem
a megrendelőnek vagy a munkaadónak. A ~-ban elvesz az alkotói szabadság, ezért
kötöttség, egyhangúság, kényszer, diktátum. Ilyen volt pl. a kommunista
társadalom dolgozója, vagy a modern, liberális tömegtársadalomra jellemző
rabszolga. Munkát az anyagias tömegember végez, művet a szellemi ember alkot.
Mű: az alkotás tárgya,
a legmagasabb ~fokozat az életmű, amikor az ember a rábízott feladatok
elvégzésével visszafele halad az Egyhez. A ~ az életről való lemondás,
áldozathozatal a lét érdekében. ~ az amit nem szabad helyettesíteni, ami kell
az aranyközépúton való járáshoz, az aminek értelme van, mert a létbe vezető
utat mutatja meg. A~ lehet maga a teremtett ember is vagy az ő alkotása pl.
szellemi gyereke. A ~ az, amiben az alkotó szellemisége benne van, ezért a ~
alkotás egyedi. ~ -vet nem alkotni tudatlanság, de mondható bűnnek is.
Művelés: emberi feladat az
anyagot- a lelket vagy a szellemet művelni. Az anyag művelése nem más, mint
mennyiségi gyarapítás, a lélek művelése az átmenetet képezi a szellemi művelés
fele, igazából az időben lévő individuális én művelését jelenti. Akik itt
megragadnak, azok nem jutnak el a legfontosabbhoz, a szellemük, egyetemes énjük
műveléséhez. Az anyag pl. a föld művelése is azért van, hogy egyik ember a
másik embernek táplálékot adjon és nem azért, hogy rajta meggazdagodjon. A
szellemi ~ célja, hogy egyetemességünket feltárjuk és elmélyítsük, anyagi
vágymentessé, tisztává tegyük, aszkézist gyakoroljunk.
Művész: aki művet alkot,
a legtehetségesebb pedig az életművész, akinek élete a mű. Művet alkotni, utat
mutatni és jelt hagyni másoknak, a hierarchikus rendet bemutatni csak szellemi
ember tud. Annak függvényében, hogy a különböző történeti korokban milyen
hatalmi rendszerek működtek, a művész meghatározása változott. A tradicionális
korokban pl. a középkorban a ~ az volt, aki a transzcendenst, az ember
egyetemességét volt képes megjeleníteni. A modern, liberális korban a ~ az, aki
mindezt elfelejtette. Ezért a modern ~ sötét, anyagias, morális alak.
Műveltség: a teremtés,
beavatás és az Egyhez való visszatérés szükségességének megértési képessége, az
életben a transzcendensbe/létbe való belelátás és annak megtapasztalása. Aki
önmagát műveli az ~-et, bölcsességet szerez és művet alkot. Nem tárgyi és
mennyiségi tudás, adathalmaz, hanem minőségi tudás, ami az egyetlen valóság/lét
visszatükröződése az életben. Megérteni azt, ami az életen túl van.
Művészet: művelés,
kultusz, művet (életművet) alkotni, rendteremtés, a lét megtapasztalásának
továbbadása, megtalálni az Egyhez visszafele vezető utat és rajta járni,
továbbá erre másokat is megtanítani. Beavató Mesterünk is művész volt, mert azt
mutatta meg, ami kézzel nem fogható és szemmel nem látható. A transzcendens
létre tanított, a kereszteződések középpontjának elérésére, ahová az embernek
önmagát kell helyeznie. Életművet alkotott másoknak. Ebben az alkotásban tud
segíteni a természetben található rend, harmónia, cirkularitás, dinamika
megtapasztalása is. A~-ben nincsenek titkok, ideológiák, világnézetek, vallások
csak elvégzendő feladatok.
Művészi: ami nem
életszerű, hanem létszerű, transzcendens. A ~ alkotás, ami lehet egy ház
építése, egy bútor elkészítése vagy akár képzőművészeti alkotás abban kell
segítse az embert, hogy a létbe betekinthessen. Ami azt is feltételezi, hogy az
alkotó is a létből merített. Ellenkezőleg az alkotás nem ~. A legnagyobb ~
alkotás az életben megtalálni a létet és benne lenni. Ez lenne az életmű.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése