38. Fogalmaink válsága - M
ma: időmérő egység, a tegnap és a holnap triádok egyike, ami a múlt –jelen
és jövő időt szándékozik képviselni, egyben jel lenni az idő folyamatosságában
tájékozódásra képtelen ember számára. A huszonnégy órát tartó ~ fogalmát, ahogy
az órát, a percet és a másodpercet is a tájékozatlan ember találta ki, akinek
fontosabb a mérhető időben lenni, mint a mérhetetlenben, a térben lenni. A
mának a tegnap a múlt, a születés, a holnap pedig a jövő, a halál. Ami a kettő
között van az az élet, ami a MOST kellene legyen, vagyis a tudomásszerzés az
időfelettiségről.
magyarság: a Kárpát-medencében/hazában élő, több ezer éves
kultúrával rendelkező keletről származó népcsoport. A ~ egyik jellemzője kommunikációs
nyelve, amely elképzel, képet alkot magának, vagyis a világot leképezi a maga
számára, levetíti, megmagyarázza és így képes az állapotot visszaadni, vagyis
fogalmat alkotni. A nyelv értéke jelzés értékénél, képalkotó képességénél
kezdődik, ugyanis a jelből következik az értelmes magyarázat, amit pl. a
székely- magyar rovásírás megőrzött. A nyelv mellett az egyetemesség
kifejezésére alkalmas a magyar zene, a tánc, a mese (pl. az életfa, hol volt ,
hol nem volt) és a mondavilág is.
manipuláció: manipuláló, megtévesztő tevékenység, amivel a
teremtett egyetemes énnel rendelkező ember butítják, reményvesztetté teszik,
aki fél és aggódik. A hatalom alkalmaz kemény ~ s eszközöket, mint a
forradalmak és háborúk kirobbantását és befejezését, valamint puha manipulációs
eszközöket is, mint a vallások, a világszemléletek, a dezinformáció, a
kényelem, a profit, a médiumok manipulációja és/vagy ezek kombinációit.
második
születés: az első testi születés utáni
szellemi, ~ ,újjászületés, kétszer születés, amely felébredéssel
és beavatással érhető el, önállóan vagy mester által. Nem az a fontos, hogy
milyen nagy a családunk, milyen az autónk és a házunk, milyen jól fizető
állásunk van, hanem az, hogy milyen erős kapcsolatunk az Eggyel pl. elértük-e a
kétszer születés állapotát és részt veszünk-e a teremtésben és az egyetemes szeretet
körforgásában. A tudatos ~ t megélt emberek alkotják az Egy háza
népét, akik a dogmatikus magyarázatok helyett, bátran vállalják a korlátok és
határok lebontását, az Egy folyamatos keresését.
matematika 1: racionalitás,
mennyiségi és egyenlőségi matematika pl. egyenletek,
szimulációs modellek, statisztikai számítások, függvények, programozás
szabályai. Valamikor a számmisztika, a minőségi
matematika is ide tartozott. A ~ az anyagi,
látható és kézzel fogható természettudományok közé tartozik. A valóság
megismerésében a gond mindig abból adódott, hogy olyan eszközökkel közelítik
meg, amelyek a létezőt analizálják, pl. a matematika, a fizika és a kémia
segítségével és elfelejtik összerakni, szintetizálni a művészetek és/vagy a
filozófiák által.
matematika 2: racionalitás, szabályszerűség, dogma ahol a
szavak helyett számokat és a számok közötti kapcsolatok kifejezésére
szimbólumokat használnak. A hétköznapokban a ~ a tízes számrendszert alkalmazza, habár a
dualitások cirkularitásában az egyetemesség kifejezésére a kettes számrendszer
sikeresebben alkalmazható. A ~ számos reálnak nevezett, racionális tudomány
alapjait képezi mennyiségi világunk megismerésében. A ~ oldalága a számmisztika pl. a tarot.
meditáció:
elcsendesedés, anyag
utáni vágytalanság, a transzcendenciára való felébredés és
a beavatás gyakorlása, lelki gyakorlatozás (aszkézis), ~. a bennünk levő kis
istenhez. A ~ -ban minél pontosabban készülünk célozni a bennünk levő
középpontra/keresztre, annál jobban haladunk a tudatosodásban. A ~-hoz a világ
zajától való elvonulásra, az elme-test és az individuális viselkedésünk
háttérbe szorítására, az egyetemes énünk fele fordulásra van szükségünk.
Elmélkedéseinkben olyan kérdésekre keressük a válaszokat, mint: ki vagyok? mit
akarok? miért vagyok hálás? mi okoz örömet? volt-e életemben eksztatikus
élményem? milyen kapcsolatokat, példaképeket keresek, amelyekkel tökéletesíteni
tudom tudásomat? hol tartok ma az igazság, a rend, a szabad akaratom
megismerésében, merre haladok?. A ~ s gyakorlatok közel állnak a jóga gyakorlatokhoz. A ~ az individuális
éntől való megszabadulás, amikor nem akarjuk már megvédeni az általunk
felépített fantom valóságot.
megbocsát: szellemi felsőbbrendűséggel, az egyetemes énből származó
hittel lehet a ~ ást elérni, kegyelmet, lemondást, alázatot gyakorolni és békességet,
kegyességet, kedvességet adni. Beavató
Mesterünk nem a bűnöktől való megváltásra (predesztinációra) tanít, hanem saját
és mások vétkeinek, eltévelyedéseinek ~ ására „mert ha megbocsátjátok az embereknek az ő
vétkeiket, megbocsát néktek is a ti mennyei
Atyátok.”
megfigyelő: ahhoz, hogy a
látható és a láthatatlan valóság az észlelés és a megtapasztalás által
megismerhető legyen kell a ~ , az értelmező ember, aki nem csak ötféle érzékszervével észlel,
hanem lelki értelmével is. Csak így lehetséges, hogy a valóság
három összetevője, a szellem (a ~), a lélek
(folyamatot nyilvántartó) és a test (megfigyelés tárgya) egy legyen. Minden az
Egytől származik, általa létezik, benne és érte van. Amikor a ~ a tudatos, akkor lesz a sötétségből fényesség, a káprázatból
pedig valóság. A materialista tudomány mellőzi a ~ t.
megtérés: a fokozatosság
betartása a teljes visszatéréshez, ahol/amikor/ami által megtaláljuk az Egyet.
A ~ metanoia, beavatás, amikor az ember Egy-szerű
lesz, vagyis azonossá lesz az Eggyel, mert kivonja magát a hatalom gyakorolta
forgatagból, örvénylésből, rendszerből, zavarodottságból, rohanásból, butításból,
manipulációból és immár felülről látja az eseményeket. Csak arról képes tudomást
venni, ami a benne levő egyetemességet, transzcendenciát, dualitást és az
azonosulást szolgálja.
megváltás: rendbetétel,
az Egy által az emberre bízott feladatok egyike, a teremtés,a többlet
tehervállalás,a rendbetétel és a visszatérés (az anyagból való eltávolodás,a
horizontálisból a vertikalitásba kerülés) mellett. Beavató Mesterünk élete és
tanítása adja a példát a ~ra. A passió is azt mutatja be, hogy aki nem esik el,
az nem tud felállni, és aki nem hoz áldozatot másokért, az csak magára gondol.
Aki a ~ -t elvégzi, az a megváltó ember. A ~ pontosabb az
átváltás használata, amely az individuális viselkedésről az egyetemesre való
váltást jelenti.
mélység: a tudatosságnak
és a tudásnak is ~ ei,
fokozatai vannak. A Beavató Mesterünk által felajánlott úton lenni, azt
jelenti, hogy törekszünk a tudatosság, az egyetemes tudás ~einek elsajátítására. A tudás ~
felmérhetetlenek, teljes mértékben
megismerhetetlenek, és életünk hossza nem elegendő ahhoz. A tudatosodást minél
hamarabb érdemes elkezdeni, illetve egyre nagyobb sebességfokozatra
kapcsolnunk, hogy minél nagyobb ~ eket érhessünk el.
memória: az elme egyik funkciója,
amelynek feladata, hogy az ötféle érzékelésből származó információkat tárolja,
szükség szerint azokat feldolgozza és az individuális én fele közvetítve azokat
viselkedésként nyilvánítsa meg. Fontos szerepet játszik az állati szervezetek
túlélésében és a védekezésben. A szellemi ember szempontjából fontos a ~ ban tárolt
információknak a szelektív feldolgozása, az elme folyamatos „zakatolásának”
kizárása, az elcsendesedés. A ~ szerint élni, a múltban élést jelenti.
menny: a vallásos fogalomrendszerben a pokol
duális párja, amely nem hely pl. nincsen széle, hossza, magassága, ideje, hanem
lélekállapot. Mindenkinek olyan a ~ e és a pokla, amilyen életet él, vagyis tudatos ~ eit vagy tudatlan
pokolit. Mindenki egyben a ~ és a pokol várományosa.
A döntés rajtunk múlik. Az Egytől megkaptuk a szabad akaratot, hogy dönthessünk
a két állapotunk között.
mérték:
arany középút, amire Beavató Mesterünk tanít. A ~ a
rendteremtés alapja. A ~ tartás a teremtés anyagi és szellemi értékei közötti
egyensúlyozás. Jelképe a kard vagy a mérleg, ami elválasztja a jót a rossztól,
az igazat a hamistól, az erényt a bűntől, a világosságot a sötétségtől. A ~
telen ember a rendetlen, anyagba süllyedt, modern fogyasztó tömegember.
Társadalmi szinten a ~ megjelenik a ~tartó tradicionális (renden és hierarchián
alapuló) társadalmakban és a ~ telen szellemi vezető nélküli pl. portugál,
spanyol, holland, angol, francia, majd újabban az amerikai gyarmatosító
társadalmakban.
mester:
tanító, tudós, mai
nyelven szakértőnek is mondott ember. A szellem világában sok tanító mester
volt, pl. Zarathustra, Buddha, Siva, Lao-ce stb. Hozzánk legközelebb
Beavató ~ ünk áll, aki metafizikai létünk elérésére, a beavatásra, a bennünk
levő egyetemes én felismerésére és az Egyhez visszavezető úton járásra tanított
minket. A ~ léte feltételezi a tanítványt, aki a tudást a ~-től átveszi és
továbbadja másoknak. A ~ és tanítvány kapcsolata, a tanítás, akkor működik, ha
a ~ igaz és normális és a tanítvány is igaz és normális tanítvány. A ~ tanítvány
nélkül is létezik, de annak nincs értelme. Beavató Mesterünk kétezer évvel
ezelőtt üzente: „kövess engem”. Aki követi, az tanítvány.
messze: fizikai, de szellemi távolságot,
távolságtartást is jelent. A közel duális párja. Rajtunk múlik, hogy az Egyhez
közel vagy távol tartjuk magunkat. Ha ~ vagyunk az Egytől, akkor hosszú út előtt állunk, és ideje lenne pl.
a felébredéssel a ~ ségből
közelséget faragni. Az anyagban való gondolkodásban a helyzet fordított, mert
ott a ~ azt
jelenti, hogy távol vagyunk tudatosságunktól.
metafizika: a fizikai valóságon túli , ami szemmel nem
látható és kézzel nem fogható létezők, állapotok, rendszerek vizsgálatával
foglalkozó tudományos módszertan, amely a transzcendens lét, az anyagon és az
időn túlinak megismerését szolgálja. A ~ nem mutatja meg, hogyan kell a
transzcendens állapotot elérni. A ~ legkönnyebben az analógiás gondolkodás
segítségével érthető meg és érhető el. A ~ korábban kozmogóniával és
kozmológiával foglalkozott, a liberális modern korban már csak az emberi
gondolkodással. A ~ problémái: a szükségszerű, az elégséges, az idő, a szabad
akarat, a létezés oka stb.
mi Atyánk: egyetlen
teremtőnk az Egy. Mi és az Atya alkotjuk a mindenséget, vagyis a szellemi
emberek közösségét, nemre, fajra, bőrszínre, nyelvre, vallásra való tekintet
nélkül, ami az Egy háza népe. Akik nem az Egy háza népéhez (be) sorolhatók,
azoknak azon kell igyekezzenek, hogy még életükben betudjanak sorolódni a
szellemi, vallásmentes, felébredett emberek közösségébe. Nem véletlen, hogy
Beavató Mesterünk egyetlen imádságot hagyományozott a tudatlan ember számára a ~ kat, amelyben
folyamatosan arra hivatkozunk, hogy az Atya gyermekei, tehát örökösei vagyunk.
minden: a mindenség
része. Amikor a duális párok egyike kiszakad, megjelenik a hiány, amire pl. azt
mondjuk, hogy „nem ~” vagy
azt, hogy „sok ~.” de nem
az egész. A ~ általában
a mennyiséget, a sokaságot fejezi ki, de lehet valaminek az összefoglalója, összegzése
is. Részben a minőség kifejezője is, habár a minőség forrása ugyan az, szemben
az eltérő mennyiségi forrásokkal.
minőség: a dualitásokban
a mennyiség, a megszámlálható, a kézzel fogható és szemmel látható anyag párja,
szellemiség. A mennyiség és a ~ a teremetett duális világ összetevői. A ~
az ami két szemünkkel nem látható, de lelkünk
értelmével felfogható, teremtő prioritás, ugyanis először a szellem, a ~ volt, majd később
lett az anyag. Először a forma volt, majd a formát kitöltő tartalom, az anyag,
a test. Az anyagnak, a mennyiségnek ~ et az ember tud adni.
misztérium: ami megismerhetetlen,
felfoghatatlan, átláthatatlan, amit néha csodának is mondunk. Mindez attól
függ, hogy a ~ ot a tudatosság
vagy a tudatlanság oldaláról tekintjük. Korábban pl. a Föld forgása, az Isten, az
ördög volt a ~. Az átláthatatlan,
komplex világműködést gyakran modellezték a ~
játékokban. A modern korban már az
átláthatatlan, hálózati kapcsolatokon működő gazdaságok és a pénz ~ ról szoktak
beszélni.
misztika: az Egy
egyetlen valóságának megismerésére törekvő hagyományos, a lélek értelme általi
megismerés tudománya. A ~ nem zárja ki az elme-test racionális, következtető
gondolkodását, viszont alárendeli a lélek értelmének, amelyet az egyetemes én
képvisel. A ~ ban azt kereste az ember, hogy hogyan kötheti össze lelkét az Eggyel,
illetve a kettő találkozásából, milyen misztikus élményre lehet számítani.
Értelmetlen módon a misztikát a hatalmi és intézményes vallással és képviselőivel
kötötték össze. Voltak, akik a szám~ által értelmezték a világot.
modern: a XIX. századtól
kezdődő ipari forradalom elindította technológiai fejlődésnek köszönhető ~ séget, amely eredménye
az anyagi kényelem és a korábbi korok szellemi hagyományának mellőzése, a mértéktelenség, az eltévelyedettség, az önmaga
istenségéről lemondó anyagba süllyedt tömegcikket fogyasztó boldogtalan rabszolga,
aki már csak egy alkatrész a hatalmi gépezetben. A
~ kor kialakulását
támogatta a nyugati liberális, profitéhes dogmatika pl. a folyamatos fejlődés
és a haladás szükségessége, az emberek közötti egyenlőség (kapitalista, kommunista),
a ~ képzés és oktatás.
módszer: az anyagi és a
szellemi világ megismeréséhez alkalmazott idővel változó eljárás. Az anyagi
világban vallási, filozófiai (logika, dialektika, analitika stb.), tudományos
(pl. bizonyíthatóság, a megismételhetőség, ellenpróba
igazolása stb.) ~ eket alkalmaznak, a szellemi világban
pedig az egyetemességre nevelő példamutatást és tanítást. A hatalmi manipuláció
~ ban modelleket,
világnézeteket, látványtechnikákat és olyan dogmákat alkalmaznak, amelyek a hazugságot, az irigységet, az önzést, az erőszakot,
a bizalmatlanságot támogatják.
mondat: az
emberi hármasnak, a gondolatnak, a szónak és a cselekedetnek kifejeződési eszköze.
Általa lehet szeretetet, együttérzést kifejezni, igazságot és rendet tenni vagy
ellenkezőleg közömbösséget, utálatot, önzést, szeretetlenséget kifejezni,
hazugságot és rendetlenséget hirdetni. A ~ olyan, mint a kard vagy a mérleg,
mert meg tudja különböztetni a jót a rossztól, a hasznosat a haszontalantól, a
rendest a rendetlentől, ugyanakkor tud teremteni vagy rombolni. A ~ lehet
imádság, de átok is.
morál: ember
alkotta szabályrendszer, ami az emberi társadalmakban és így a vallásokban is
szükséges. A szellemi ember a ~ fölött áll. A ~ szabályrendszere mellőzi azt a szabadságot,
amely a boldogsághoz szükséges. Van, aki mesterséges szabályok,
rendszerek és ~ szerint él, és van aki szabadságban.
mozgás:
a mozdulatlanság duális
párja, amely a teremtéskor a fénnyel és az idővel
együtt jelent meg. Az idő fénnyel fejezhető ki, a ~ idővel. A ~ az emberi
mikro-kozmosz és a makro-kozmoszt összekapcsolni képes erő, az egyetemes
körkörösség (körforgás) megjelenítője. Anyagi szinten a mozgás állandóságát,
törvényszerűségét képletekkel, szabályokkal lehet leírni. Szellemi szinten a
~-t a szeretet körforgásával, pulzálásával, hullámzásával lehet értelmezni. A ~
egyensúlytartást, folyamatos átalakulást, változást, életet jelent. A lélek ~ a,
életereje, dinamikája, határozza meg a gondolatban- szóban és cselekedetben
való megnyilvánulásunkat, amit viselkedésként ismerünk.
múlt: a jelennel és a jövővel
összekapcsolt időmérő, amely percekből, órákból, napokból hetekből, hónapokból
és évekből áll, amelyek eseményei memóriánkban tárolódnak. A MOST-ban lenni azt
jelenti, hogy nem vagyunk sem a ~ ban, sem a jövőben, hanem tudatosan az
állandó jelenben vagyunk. Testi memóriák egyaránt működik a ~ ban és a
jövőbe is. Lelki memóriánk, egyetemes énünk mindig az örök MOST-ban van. A ~ ban
történtektől (emlékeinktől) gyakran képesek vagyunk szenvedni.
munka: a műalkotás ellentéte, ahol nem kell a művész, az
alkotó, csak az, aki a dolgot szellemi töltet nélküli elvégzi. Az anyagias
tömegember ~ t végez, a szellemi ember művet alkot. A Homo faber, vagy a
munkás, nem magának dolgozik, hanem a megrendelőnek vagy a munkaadónak. A ~-ban
elvesz az alkotói szabadság, ezért kötöttség, egyhangúság, kényszer, diktátum.
Úgy a kapitalista, mint a kommunista és a demokrácia munkása is, tömegtársadalmi
rabszolga.
muzsika:
zene, harmónia, ritmus,
hullámzás, dinamika, ami a teljes élethez, a beteljesüléshez szükséges. A ~ képes
felébreszteni az embert a tudatosságra pl. meditációra hangolni, majd segít a
fokozatos tudatosodásban, a beavató tudás megszerzésében is. A…. úgy támogatja az Eggyel való beszélgetésünket, hogy megtalálja
bennünk azt a frekvenciasávot, hullámhosszat, rezgésszámot, amelyen az Egy
folyamatosan üzen nekünk, mi pedig képesek vagyunk felfogni azt. Nem véletlen,
hogy a ~t a tér (szférák) zenéjének is
nevezik.
mű: az alkotás tárgya. Amikor ~ vet teremtünk, rendet
teremtünk. A ~ alkotásnak a rendet kell tükröznie, ami nem más, mint a rendet
alkotó részek hierarchiája. Megbízást kaptunk az Egytől, hogy a teremtés ~ vét,
a megfeszülés ~ vét, a rendbetétel ~ vét és a visszatérés ~ vét Beavató
Mesterünk tanításai szerint folytassuk.
működés:
az élet jellegzetessége
az együtt ~, az egymásra utaltság, a dualitás párjainak kölcsönös kiegészítése, a
cirkularitás biztosítása, ahol a kezdet képes a véggel összekapcsolódni pl. a
tér az idővel, a mozgás a mozdulatlansággal, a fent a lenttel, a hideg a
meleggel stb. A ~ mozgató erejét épp az átváltásból keletkező
hullámzás/lüktetés adja, ami egyben a rend folyamatos képződését , az
egyensúlytartást, a mértéket is jelenti.
művelés:
az emberi tevékenységnek, elsősorban nem munkának,
hanem művelésnek kellene lennie, mert csak így van értelme, föld ~ nek, a
kereskedésnek, az államkormányzásnak és a katonáskodásnak. A ~ feltételezi a
létből származó igényt, hogy a világot szebbé, igazabbá, nemesebbé, gazdagabbá
tegyük. Az anyag, a föld ~ e is azért van, hogy az egyik ember a másik embernek
táplálékot adjon és nem azért, hogy rajta meggazdagodjon. A szellemi ~ célja a
tudatosodás, az egyetemesség elérése és feltárása.
művész: aki művet alkot, a legtehetségesebb pedig az élet
~, akinek élete a mű. Művet alkotni, utat mutatni és jelt hagyni másoknak, a
hierarchikus rendet bemutatni csak szellemi ember tud. Annak függvényében, hogy
a különböző történeti korokban milyen hatalmi rendszerek működtek, a ~
meghatározása is változott. A tradicionális korokban pl. a középkorban a ~ az
volt, aki a transzcendenst, az ember egyetemességét volt képes megjeleníteni. A
modern, liberális korban a ~ az, aki mindezt elfelejtette.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése