40. Fogalmaink válsága - K
Katarzis: lelki megújulás, eksztázis, a felébredés általi felismerés megtapasztalása, amit lehet megfordulásnak is nevezni. Eredménye a másodszori, immár szellemi újjászületés, a visszatérési folyamat elindítása és a beavatásban való részvétel (úton járás). A ~-ban az ember lelke megtisztul, kiüresedik az anyag utáni vágyakozástól, és megnyílik a szellemi töltekezés előtt. A ~ a szellemi gyarapodás, muníció gyűjtés a lét elérésére.
Kárhozat: az ember szabad
akaratán múlik, hogy lelke fölött ítéljen: vagy a boldogságra (visszatérésre)
juttatja lelkét vagy elkárhoztatja, vagyis kárt szenved. A lélek ~ra juttatása
eltévelyedés, tudatlanság, alvajárás, kábaság, aminek legyőzésére törekedni
érdemes. A farizeusviselkedés, a színjátszás, gyakran vezeti a lelket ~-ra.
Amivel küzdeni lehet ellene, az a káprázatból való felébredés és a beavatás
vagy az Egyhez való visszatérés gyakorlása.
Kegyelem: akárcsak az élet,
ez is ajándék. Életet mindenki kap, de ~-i ajándékot csak az, aki magát arra
érdemessé teszi. A~-t azért kapjuk, hogy másoknak is adjunk belőle. A ~ az
egyetemes szeretetből fakad ezért részese az egyetemes énnel rendelkező ember
és nem az anyagba süllyedt individuális énnel rendelkező ember lehet.
Kereszt: centrum,
középpont, a horizontális élet és a vertikális lét szimbóluma, ahová az
embernek magát el kell helyeznie. A kereszténységben ismert keresztút ennek a
felismerésnek szimbóluma. A kereszt a négyes szám, vagyis az egyetemesség
(hármasság) első megjelenítője is, vagy a dualitás (minőség) megkétszereződése,
a mennyiség megjelenése, mint a négy évszak vagy a négy égtáj. A mennyiség
(többesség, sokaság) megjelenése a teremtéskor az idő, a fény megjelenésével és
az embernek az időbe kerülésével párhuzamosan történt. Ezért a ~ képviseli a
visszatérés útját is, a fordított teremtést, a keresztény fogalomban a
megváltást, amelyet a szellemi, normális és értelmes embernek kell elvégeznie.
Beavató Mesterünk a passióban a keresztet képviselő szellemi embert vette a
hátára.
Keresztény: az, aki Beavató
Mesterünk életpéldája és tanításai szerint éli életét, aki feladatokat vállal a
teremtésben- tehervállalásban-, rendbetételben és a visszatérésben (~
fogalomban a feltámadásban). ~ az, aki folyamatosan keresi magában és a
teremtett szakralitásokban a rendet, az egyetemességet, az analógiákat. A ~ nem
vallásos és nem farizeus, hanem normális és igaz, kétszer született ember, aki
az Egy képe és hasonlatossága, aki magában hordozza a horizontalitás és
vertikalitás kereszteződését. ~ az, akinek hite önmaga ismeretéből,
egyetemességének felismeréséből (öntudatából) fakad, ezért ő a tudatos ember. Ő
az, aki felismeri a teremtés dualitását és azt, hogy létét (boldogságát) már
életében meg kell találnia.
Kereszténység: a nem kétezer éves keresztény ember mondhatja azt, hogy az egyetemes
~hez, az Egy háza népéhez tartozik, nemzeti, faji vagy nyelvi hovatartozás
nélkül. A ~ feladatvállalás, folyamatos lelki gyakorlatoztatás (aszkézis) és
nem vallás (hatalmaskodás). Akik gyakorolni akarják, azoknak vissza kell térnie
a zsidó-kereszténység kialakulása előtti időszakok tanításaihoz, amikor Beavató
Mesterünk tanításai még frissen éltek az emberekben. A ~t nem célszerű a
klérussal vagy az általa képviselt világnézettel és hatalomgyakorlással azonosítani.
A modern, anyagias, farizeus és liberális kor az anti-~-ről szól. A mai ~ úgy
tesz, mintha a feltámadás meg sem történt volna.
Keresztény hagyomány: az
Egyhez visszavezető úton járásra tanító Beavató Mesterünk életpéldája pl. a
passióban megörökített képek üzenetein/szimbólumain és a tanításokon alapuló
hagyomány. A ~t a zsidó-keresztény hagyományra térítették el a IV-V-ik
századtól.
Keresztény vallás:
az, ami nincs. A kereszténység nem vallás, hanem hitből fakadó feladatvállalás
és feladatvégzés, mint a teremteni- többlet feladatokat vállalni- rendet tenni
és visszatérni az Egyhez (keresztény fogalomban feltámadni). A vallás
hatalomgyakorlás, individualizmus és anyagiasság. Kereszténynek lenni pedig
szellemi feladat.
Kettősség: a teremtés
dualitása, szellemi és anyagi, minőségi és mennyiségi, fehér és fekete, nő és
férfi, hideg és meleg, pozitív és negatív együtt. Az analógiák szerinti
gondolkodásban a ~ alkotói párok és nem ellentétek, mint a
hasonlóságok és különbözőségek szerinti gondolkodásban. A számmisztikában az
egy a forrás, a kiindulás, mivel minden számot tartalmaz. A kettő az egy
hasadása, vagyis két fél. A három az, ami a kettőt visszavezeti az egyhez,
immár új egységet alkotva. A kereszténységben a~ megjelenítője Beavató
Mesterünk. Ő az, aki az örömhír által az egység megtalálására tanít. A ~ vagy a
kereszteződés célja a hármasság/ középpont elérése.
Kép: tömör üzenet, amelyet
a nyelvi kifejezés tesz érthetővé (képnyelv). A hagyományos társadalmakban
gyakran alkalmazták a képnyelv üzenetét, a képi ábrázolást. Az ember akkor tud
képekben gondolkodni, ha el tudja képzelni, meg tudja fogalmazni, hogy mire
gondol. Ezért társa a fogalmi rendszernek (fogalmi nyelvnek). A ~ alkotás segít
önmagunkról alkotott ~-ünk kialakításában is. Az ön~ lehet egyetemes vagy
individuális. A ~ által tudunk kapcsolódni az egyetemeshez, vagy tudunk
lemondani róla. Az Egy az embert a maga ~-re és hasonlatosságára teremtette,
olyan kis istennek.
Kétségbeesés: az egység, az
univerzalitás elvesztése. A mai individualista ember létformája a ~. Ebből
alakul ki a félelem, a magányosság és elhagyatottság érzete. A modern ember
~-ét túlfogyasztással kompenzálja/ellensúlyozza. Ha meg tudjuk fogalmazni
kétségeinket, akkor tudunk eljutni az egységbe.
Kétszer született: másodszor, immár szellemben is megszületett ember. A másodszori születés
feltétele a felébredésben és a visszatérésben, a beavatásban való részvétel.
Csak aki ~ találja meg önmaga középpontját, vagyis keresztjét. A szellemi
születést támogatók egész hada áll az ember rendelkezésére, csak keresni kell
őket.
Kinyilatkoztatás: szellemi művelet, az Egy megnyilvánulása pl. a szakralitások teremtése
(térből időt és fényt) és benne az ember is, illetve Beavató Mesterünk (az
egyetemes én) megjelenése. A ~ nem jelent beszélgetést, mert az Egy nem
antropomorf, akivel lehet beszélgetni, sőt egyezkedni sem, mint a régi
szövetségben. A ~ az egyetemességről szól, a világ dualitásáról, hogy ami fent
van, az van lent is. Arról, hogy az élet folytatása a létben van, hogy a születés
egyben a halál is, de ami a kettő között van az a lehetőség a felébredésre és
az Egyhez való visszatérésre, nevezzük ezt feltámadásnak. A ~ megértése
feltételezi a felébredést/megfordulást/irányváltást és a beavatást a
visszatérésre. Hogy ez lehetséges, az az örömhírben megtalálható. A
kinyilatkoztatáshoz kell az, aki (ami) kinyilatkoztat- az Egy, aki által a
kinyilatkoztatás megjelenik- a Fiú (a keresztény fogalomban az Ige testé lett),
és akiért, és akiről szól a kinyilatkoztatás, az ember. A világ ezen a
hármasság~ án nyugszik.
Király: szellemi vezető,
aki uralkodik, és nem hatalmaskodik. Az uralkodás a ~ önmaga feletti
uralkodásával kezdődik. A későbbi korokban a királyok is hatalmaskodók lettek,
mert hódítottak. A ~ volt az egyetemesség megtestesítője, a föld és ég ura,
kardja pedig képviselte az igazságot, amellyel el lehetett különíteni a jót a
rossztól, a hasznosat a haszontalantól, vagyis rendet lehetett tenni. Feladata
volt a rá bízott szakralitások és benne az ember feletti uralkodás és védelem
is, a kormányzás. Amikor a király a rá bízott szellemi feladatokkal visszaélt,
követték őt a lovagok, majd ezek árulását a kereskedők, majd ezek további
árulását a hierarchia alján levő tömeg.
Klérus: papság,
aki immár két évezrede tudatlanságában és farizeusságában Beavató Mesterünket
kisajátította és elárulta. ~ az embert nem egyetemességének megértésére, az
evangéliumok üzenetének gyakorlatba ültetésére, hanem a folyamatos
bűnbocsánatra és a jó cselekedetek elvégzésére tanítja, anélkül hogy megtudná mondani,
mi az, amire tanítja. Az általa kidolgozott teológia számos kérdéssel mai napig
adós. Többek között a~ -hoz (klerikalizmus) kötődik az inkvizíció, a
dogmarendszer kidolgozása, a hatalomgyakorlás, a búcsúcédulák osztogatása és a
reformáció, a szekularizáció. A~ viselkedése idézte elő a liberális,
egyenlőségen alapuló modern társadalmak kialakulását, amely alapja a bármi más
elfogadása, csak ne az, amit a ~ akar. A hiba ott volt, hogy a ~t az egyházzal,
a képviselőt az intézménnyel azonosították és nem a ~-t bosszulták meg, hanem
az egyházat.
Kollektívum: az, amikor az
ember egyetemességét feladja és individuummá, vagyis önző egyénné válik,
egyenlővé a másik emberrel, a tömeg részévé, elbukó/meghajló emberré. A ~
forrása a francia szabadkőművesség hatalmi harca által előidézett forradalom.
Jellemzője a közvagyon, közfelfogás, közvélemény, közhangulat, main stream,
köztulajdon, közös gazdálkodás, köztársaság. Társadalmi megtestesítője a XX-ik
századi kommunizmus.
Kor: az emberi
történetben a ~-kat a szellem jelenléte/hiánya szerint határozták meg. Így
korábban voltak a tradicionális korok, ma pedig a modern (tradíció nélküli,
liberális) kor. A hagyományos korokban, nevezik ezt történeti kornak is kb. 600
évvel Beavató Mesterünk előtt, a társadalmat szellemi vezetők kormányozták. Ma
a politikusokat irányító háttérhatalom.
Kormányzás: uralkodás és nem
hatalomgyakorlat. A ~ feltételezi a szellem általi vezetést, az
áldozathozatalt, a kegyelem és alázat gyakorlását. Ha a ~ nem a rendbetétel,
hanem ellenkezőleg, a rendetlenség növelése érdekében történik, akkor
hatalomgyakorlásról van szó. A rendbetétel belül kezdődik, annak kivetülése
pedig a jó ~-ban. Akik a hagyományos társadalmakban a kormányzást gyakorolták
azok tapasztalt szellemi vezetők voltak a társadalmi hierarchia
csúcsáról.
Korrupció: farizeusság, ami
az életet és így a létet is megnyomorítja. Hazugság, válság, eltévelyedés,
tudatlanság, hatalomgyakorlás mások fölött, az egyetemesség megbontása vagy
rosszabb esetben annak elvesztése, rozsda, ami a lelket megeszi. Az ember akkor
vállalja a ~-t ha anyagi előnyökre akar szert tenni, ha a szellemit anyagira,
ha a létet életre váltja, amikor kis befektetéssel nagy haszonra akar szert
tenni.
Könyv: írott vagy
nyomtatott mondatokat és szövegeket tartalmazó gyűjtemény, amely annak
függvényében, hogy milyen tartalommal rendelkezik, lehet felemelő vagy
lesüllyesztő, ténymegállapító, leíró, dicsérő, felháborító, építő vagy butító,
szent vagy profán stb. jellegű. Az írás általi tudásközvetítés tulajdonképpen hamisítás,
mert nem adja vissza az elhangzott szó teljes üzenetét, személyességét pl. az
üzenet keletkezésének helyét, idejét és kimondóját.
Kör: a
legtökéletesebb forma, ami önmagában is további köröket tartalmazhat. Ezért is
a teljesség, tökéletesség, egyetemesség, időtlenség, istenség, lét, Paradicsom
jelképe. A kör (periféria) és a kör középpontja (centrum) egybetartozik, egyik
nincs a másik nélkül. Duális párja a négyzet, az élet, az idő. Az ember
önmagában képviselő a~-t is és a négyzetet is. Ha a négyzetet ~-ré tudja
alakítani, akkor válik egyetemes emberré, ha nem akkor a perifériára
kerül. Ma az emberi társadalmak többsége a periférián van.
Középpont/centrum: az emberi horizontalítás, idő, élet és vertikalitás, tér, lét
kereszteződése, egyetemessége, keresztje. A ~ a körforgás, a centrifugális
(taszító) és centripetális (vonzó) erők fenntartója. Úgy ,ahogy a Föld is a
hozzá legközelebb levő másik hat bolygó középpontja, úgy a teremtés képe és
hasonlatossága, az ember is középpont. A teremtett szakralitások az embert
szolgálják, az ember feladata pedig uralkodni fölöttük és gondoskodni
róluk. A ~ szellemi és nem anyagi.
Közösség: a dualitás
értelmében a ~ lehet anyagi és szellemi. A tradicionális korokban az egyik
szellemi ember a másik szellemi/egyetemes emberrel alkotott ~-t. Ők voltak
azok, akik az Egy háza népét alkották, az igaz, normális és nemes emberek ~-t,
nemzetre és nyelvre való megkülönböztetés nélkül. Ők vállaltak felelősséget a
másik emberrel (a másik kis istennel) és a teremtett szakralitásokkal szemben.
Az anyagi ~ ben levő ember szétszórtságában, félelmében, egyensúlytalanságában,
az időhöz, mozgáshoz, az életéhséghez és életszomjúsághoz való ragaszkodása
miatt csak magára, saját kényelmére gondol.
Köztársaság: közös társaság, rendetlenség, a rendet képviselő királyság (uralkodás)
felrúgása, amely a szabadkőműves francia forradalom óta létezik. Alapja az
emberek közötti anyagi alapú egyenlőség, az egyformaság és egyhangú szürkeség,
ahol az egyetemes emberből individum lett. Az egyenlőség vezetett a
kollektivizmushoz és a totalitárius kommunákhoz, vagyis kommunizmushoz, ahol
nem szellemi vezetők voltak, hanem pribék végrehajtók. A demokratikusnak
mondott köztársaságok amolyan félmegoldások. Akik a nép ~ról beszéltek
elfelejtették, hogy a nép tradicionálisan fejlődik ki és teremti meg saját
értékeit. A globális piac pedig az, ami a nép tradicionalitását felszámolja. Ha
nincs tradicionalitás, nincs nép sem.
Köztulajdon: értelmetlen
tulajdon, mert a szabad ember önmaga felett rendelkezik és önmaga tulajdona.
Így a~ a senki tulajdona, vagyis az amivel nem rendelkezik senki. Ami kényszer
és nem történeti közösségen alapul, így a ~is, a modern, liberális egyenlőségen
alapul.
Közvélemény: társa a közhangulatnak, közgondolkodásnak, közfelfogásnak,
köztulajdonnak, közérdeknek, a main streamnek, az egyformaságnak, a zene
nélküli egyhangúságnak, a szürkeségnek, vagyis a középszerűségnek. Akik a ~
fontosságát felismerték, azok a hatalomgyakorlás érdekében mindig is igyekeztek
azt formálni és kihasználni. A ~ -t fel lehet építeni, de le is lehet rombolni.
Akik ebben a manipulációs játékban részt vesznek leginkább a médiumokban és a
politikában dolgoznak. Mivel a ~ az egyenlőségen alapul, nem veszi figyelembe,
hogy két ember véleménye mindig eltérő. A ~ -t a tömegnek szánják, de nem a
tömeg dolgozza ki.
Krisztus: Beavató
Mesterünk a megtestesült egyetemes én az Egyhez visszavezető úton járásra
tanító mesterünk, aki önmagunk középpontjának, egyetemességünk (keresztünk)
megtalálására késztet. Nem Jézus, mert Ő még nem részesült a szakrális lélek
megnyilvánulásában. Tanításai, üzenetei, élete, passiója az egyetemes énnek
szólnak, vagyis rólunk és nekünk. Nincs szó hatalomgyakorlásról, tudás kisajátításról
és vallásalapításról.
Krízis: időbe, életbe
kerülés, amit válságnak is neveznek. A Paradicsomból való önként kilépés óta az
ember folyamatos ~ -ben van, amit időkrízisnek vagy életkrízisnek is lehetne
mondani. A ~ tudomásul vétele sarkalja a szellemi embert arra, hogy újra elérje
az időn kívüli állapotot már itt a Földön. Az élet minden gyönyörűségével
együtt a ~ állapota az, amikor folyamatos a mozgás és változás. A ~ megszűnte
az állandóság, az öröklét. A cirkularitás az, ami a ~ generálja, de képest azt
megszüntetni is. A krízis a tér idővé és az időnek térré alakulásának
eredménye. Tudatlan körökben szoktak az anyagi világ kríziséről pl. gazdasági
krízisről is beszélni és azt krízis menedzsmenttel orvosolni.
Kultúra: mai fogalmaink
szerint társadalmi, lélektani, gazdasági, morális örökség, amelyet elődeinktől
kapunk, és amellyel meg lehetünk elégedve vagy sem. Igazából a kultusz terméke
kellene, legyen, ahol nincs hasznosság. Ha a ~a hasznosságot, az időbeliséget
szolgálja, akkor nem alkotás, hanem munka. Amikor az éberség és az Egy hagyományáról szóló
emberi tudás meggyengült keletkezett a vallás, a vallás alászállásakor a ~,
ennek alászállásakor pedig a civilizáció, művészet és utolsóként a tudomány. Az
anyag előtérbe kerülése a szubkultúra/modern tömegkultúra, mint például a tömegdivat.
Kultusz: művelés, pontosabban önmagunk kiművelése. Nem a látható és tapintható testet kell művelni, lásd a konditerembe járókat, hanem a láthatatlan szellemet. A művelés célja az életben a létet, az egyetemes létezést megtalálni és benne maradni. A ~ -ban az ember művet alkot, lehetőleg életművet. Eredménye a kultúra.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése