30. Mester és tanítvány
Az ész, a racionalitás, a lélek értelmetlensége, az individuális én az életre jellemző. A létre az univerzális én, az értelmes lélek a jellemző. Az értelmes lélek (szellem) megismerése és megértése az egység, vagyis az Egy megismerésének lehetősége, a kapocs az Eggyel, a visszatérés folyosója. A szellemi emberek életüket úgy élik, hogy az univerzális énjük uralkodjon az individuális fölött, hogy életükben minél inkább betekintsenek a létbe, a transzcendenciába. A számunkra kijelölt az Egyhez visszavezető úton járás előfeltétele univerzális énünk felismerése (felébredés) és a benne való elmélyülés (beavatás), ami egyben bölcsesség is. További bölcsesség kell a meglévő analógiáknak, a transzcendenciának, a dualitásnak felismerésére és alkalmazására. A bölcsesség tehát az, ami az Egy és az ember közötti távolságot képes eltüntetni. Erre tanít minket Beavató Mesterünk.
Ő az egyetlen kinyilatkoztatás, a kettő, amelyik az Egyből ered. „Ő az én szeretet fiam, őt hallgassátok” olvassuk az új tanításokban, a visszatérés lehetőségét összefoglaló örömhírben. Nincs párbeszéd, nincs egyezkedés, nincs kizárólagosság és kiválasztottság, mint a régi írásokban. Nincs rejtőzködés, „vagyok aki (ami) vagyok”, vagyis találd ki, hogy ki vagyok. Helyette azt látjuk, hogy az Egy bemutatja szeretet fiát, utódját, örökösét, közvetítőjét, aki olyan, mint Ő, vele egyenrangú. A kérés pedig az, hogy őt kövessük, tőle tanuljunk és olyanok legyünk, mint ő. Az Egy azt kívánja, hogy az Ő képe és hasonlatossága legyünk, mert Ő Én vagyok. Mi tanítványok vagyunk, akik gyakran tudatlan, anyagias, magas individuális énnel rendelkezve elfeledjük, hogy az Egy képe és hasonmásai vagyunk, akik egyetemes énnel rendelkeznek.
A Mester és tanítvány közötti viszony érzékeltetésére a szenvedés értelmezését fogjuk vizsgálni. Mivel Beavató Mesterünk az egyetemes én megnyilvánulása, a keresztény fogalomban „az Ige testté lett”, nem szenved. Amit az ember szenvedéstörténetnek, Mesterünk esetében passiónak nevez, az nem a lélek „szenvedése”, hanem a lélek vágyódása az Egyhez, ami a test fájdalmával, megtörésével jár. Másképp nem is lehetne, mivel a kettőnek el kell válnia egymástól. Az elválás fájdalom a test részére és öröm a léleknek. Az Egyhez való visszavágyódás tehát édes és értelmes szenvedés, de nevezhető örömnek, ujjongásnak is. Beavató Mesterünk értelmes szenvedése, öröme mindazok szenvedése és öröme, akik levetették egyéni énjüket és rátaláltak a bennük levő egyetemes énre. Erről a felébredésről, értelmes szenvedésről szól a nem pogány keresztény fogalmi rendszerben a passiónak nevezett nagy eucharisztia (átváltozás), amit ha nem a test által megélt gyötrelmek és fájdalom oldaláról közelítünk meg, akkor örömről, ujjongásról beszélhetünk. Az ember önzetlen önfeladása az (individuális én feladása és a beteljesedés az univerzális énben), amely azért öröm, mert amint Beavató Mesterünk megmutatta nekünk is lehetséges.
Az értelmetlen, keserű, anyaghoz kötött szenvedés az előbbinek épp ellentéte, amikor az individuális énnel rendelkező, alvó ember lelke értelmetlenül szenved, mert szenvedése az anyag utáni vágyódásból fakad. Ilyen keserű szenvedés a dualitás vagy a kereszt szükségességének, felvételének fel nem ismerése is. Akkor szenvedünk lélekben, ha egyéni (individuális) énünk miatt nem ismerjük fel konvertáló képességünket az univerzális énre, ha nem helyezzük magunkat a kereszt középpontjába. Továbbá, ha felismert keresztünkkel nem mozdulunk el a visszafele (felfele) vezető spirális, fokozatokat ismerő úton. A visszafele mozgás vezet a mozdulatlanságba, az életből a létbe. Azért vannak lelki gyötrelmeink, mert lelki egyensúlyunk megbillent.
Beavató Mesterünk és a tanítvány viszonyában a hangsúly a tanítványon van, akinek a bölcsességet önmagában fel kell fednie. A Mester az, aki tanít, a tanítvány az, aki tanul. De miről szólnak a tanítások? A fontosabbakat kiemelve, például:
a) az Egyhez való visszatérésre, a megistenülésre (teózis). A keresztény
vallás húsvétjában, a teózis példázatában Beavató Mesterünk
egyetemes/univerzális énjét és ezáltal az Egy megnyilvánulását láthatjuk,
amikor „az Ige testé lett” . Ő volt a második „teremtett ember”, akinek nem
volt individuális énje, vagyis Ő volt a „bűntelen”. Van ,aki második Ádámnak is
nevezi őt, ami avatatlan ember számára megtévesztő lehet. A „bűntelenség” a
szeretetet, a szellemiséget, az éber lelket, a tudatosságot jelenti arról, hogy
van tovább, az élet után a lét következik, majd megint az élet és megint a lét.
A nem pogány keresztény húsvét ennek a megistenülési lehetőségnek,
bűntelenségnek, példaadásnak és áldozathozatalnak emlékéről szól. Beavató
Mesterünkben az Egy vagyis a bennünk levő egyetemes én nyilvánult meg. A húsvét
tehát az egyetemesség kinyilatkoztatásának szellemi ünnepe (ezért nincs köze a
húshoz, az anyaghoz), amikor a láthatatlan lélekből látható lélek lesz, amikor
az érthetetlenből érthető, a felfoghatatlanból pedig felfogható, az elrejtettből
látható. Akárcsak az örömhír többi üzenete a húsvét is az emberről és a rá rótt
feladatról szól: mit kell tennie, hogy a körkörösségben rész vállalva
visszatérhessen az eredetbe, a kiindulási (alfa) és érkezési (omega) pontba, az
Egybe.
b) a dualitás, a tér és idő találkozási pontjának, kereszteződésének
felismerésére: aki a kereszt (célkereszt) szükségességét felismerte, az
önmagára talált, felébredett, megtalálta önmaga középpontját, ami az
univerzális én, a bennünk levő isteni szikra. Ő az, aki életét ennek a
felismerésnek rendeli alá, ezért kel fel reggel az ágyból, dolgozik, nevel,
tanít, szánt- vet és arat, alkot, vigyáz a szakralitásokra és benne a másik
emberre. Mindezt szeretetből teszi. Szeretetből dolgozni, gyereket nevelni,
másokat tanítani, alkotni, életművésznek lenni, örülni mind olyan feladat,
amire a visszatérést választó ember képes és vállalja azt. Akik ezeket nem
ismerik fel, azoknak a rájuk kirótt feladat csak munka és pénzkeresés, élvezet
és felelőtlen turistabolyongás a nagyvilágban. Ilyen a mai szellemtelen és
egyre többet fogyasztó, egyre több anyagot felhalmozó tömegember.
c) a négyes feladat elvégzésére: az ember négyes hivatásának,
feladatának teljesítése céljából létezik, ami a teremteni- megfeszülni- rendet
tenni és feltámadni körkörös sorrendje. Ez önmagában is a rend része, mert az
egyes részfeladatok egységes egészet alkotnak és a sorrend nem cserélhető fel.
Az egész a körkörösségben nyilvánul meg, egyik feladat a másiknak van
alárendelve, ugyanis teremteni például csak felébredett/ feltámadott/
visszatért léleknek (szellemnek) lehet. A visszatérésben csak a felkészült, de
nevezhetjük megváltott, kétszer született, látó új lélek (szellem) vehet részt.
d) a régi anyagias szövetség helyettesítésére és az új szellemi
szövetség (eucharisztia) alkalmazására: az öröm, a beteljesedés, az új
szerződés az Egy és az ember között nem adatott meg ingyen Beavató Mesterünknek
sem, tehát nekünk tanítványoknak sem. Akárcsak a visszatérés örömhírének
tanításai és az eucharisztia (átváltozás) is nekünk és rólunk szól. Mi vagyunk
az eucharisztia szereplői, így a kis eucharisztiában, amit a vallás
úrvacsorának (az utolsó vacsora emlékének) nevez, én vagyok az, aki a Mesterrel
együtt, az egyetemességben (ő általa, ő vele és ő benne) átváltozom. A nagy
eucharisztiában pedig, amit passiónak nevezünk én viszem a keresztet, engem
feszítenek meg, én vagyok a kereszten, én támadok fel és térek vissza az
Egyhez. Az eucharisztia tehát nem öncélú, hanem célpontja az ember, módszere
pedig a Mester példamutatása. A nagy eucharisztiában válik véglegesen eggyé
Beavató Mesterünk és a tanítvány, ugyanis a Mester viszi a tanítványt a hátán,
hogy majd a szegekkel kezüknél és lábuknál őket egy örök életre összeszegeljék,
tehát összetartozzanak. De csak az az ember van összeszegezve a Mesterrel, aki
hasonlóvá tudott lenni vele, vagyis akinek énje nem rejtett, hanem nyílt és
egyetemes. Azzal az emberrel köt az Egy új szövetséget, egy örök életre szóló
köteléket, aki hasonlóvá tud lenni a Mesterrel, akinek van keresztje és
visszavezető útja. A szövetség tehát mindenkinek fel van ajánlva, azt
visszautasítani eltévelyedés, vagyis bűn. Nincs predesztináció csak felajánlott
szövetség. Aki visszautasítja, lemond arról, hogy az Egy háza népéhez
tartozzon, tehát elvesz. A Mestert és a tanítványt az univerzális én (az Egy),
a szent szellem köti össze. A kéz és a láb szögei, az univerzális ego közös.
Aki nem fedi fel egyetemes énjét, annak jó a régi szövetség, a történetiség, az
ősökre való hivatkozás, a test vagy annak meggyilkolása, a pusztítás és
rombolás.
e) szeretetre, a legmagasabb éberség gyakorlására: az előbbiek arról az
éberségről szólnak, amelyre Beavató Mesterünk tanított minket. Ő nyitotta meg
az egyetemes én részére a szeretet tércsatornáját, hogy rajta a felébredett és
beavatott lélek hazataláljon, visszatérhessen az Egyhez. Ez a tér, ez az
erőkapú azóta is nyitva áll mindazoknak, akik univerzális énnel rendelkeznek és
vissza szeretnének térni az Egyhez. A Mester és tanítvány köteléke, szerződése,
új szövetsége tehát a visszatérés és befogadás örömének biztosítéka. Aki
vállalta keresztjét, annak köteléke, új szerződésének szegei kezén és lábán már
megvannak. Amikor úgy élünk, hogy ez a kötelék, kapocs megvan, akkor
szabadultunk meg tudatlanságunktól és az anyagtól.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése