18. Kelet és nyugat hasonlóságai
A Zend Avesta-t nemcsak a régi szövetség, hanem további
keleti vallások vagy inkább életmód tanok is, mint a buddhizmus, zen, taoizmus
és konfucianizmus is átvették. A régi szövetséget kivéve, a tanítások abban
mind megegyeznek, hogy nincsen szükség az individuális énre. A nem pogány vallás teológiai megváltást kínál (külső, mindenki bűne előre meg
van váltva, nem kell az egyéni rendbetétel), a keleti vallások pedig
metafizikait (belső, mindenki magának megváltója, kell az egyéni rendbetétel).
Mindezek ellenére, látni fogjuk, hogy a helyes értelmezésben számos azonosságot
találunk nyugat és kelet között. Például az igazi látást, a belső
látást vallja a keleti szemlélet, ugyanezt mondja a keresztény is, csak rejtett
formában pl. amikor a szív tisztaságáról szól.
A keleti életmód és tanítás, valamint a nyugati
vallásfelfogás közötti azonosságok érzékeltetésénél arra hivatkozunk, hogy
mindkettő:
1) megvilágosodásra,
felébredésre törekednek,
2) párbeszédet alakítanak ki,
2) párbeszédet alakítanak ki,
3) az emberi élet nehézségeit az
eltévelyedésben, a vágyak kiélésében, a tudatlanságban látják, ezért támogatják
a bölcsességre való törekvést,
4) alázatra tanítanak,
5) végcélként a visszatérést
fogalmazzák meg,
6) a lét vagy az
üresség/teljesség elérésére mindkettő alkalmazza a meditációt,
7) mindkettőben megtalálható
az élményszerűség (a keletiben hangsúlyosabban),
8) a megvilágosodás, kiüresedés
során megkülönböztetik az azonosságok világát, vagyis a létet és a
különbözőségek világát, vagyis az életet.
9) elismerik az emberi hármasságot, a testet, a lelket és a szellemet.
A keleti és nyugati transzcendencia között további hasonlóságok találhatók a célok elérésében is, például:
A keleti és nyugati transzcendencia között további hasonlóságok találhatók a célok elérésében is, például:
1) a fényesség elérése: úgy a
keresztény, mint a hindu és a Buddha felfogás is arra tanít, hogy térjünk
vissza a ragyogásba, a fénybe, ahol jelenleg formátlan lelkünk újra formát
ölthet. A fény tiszteletét megtaláljuk az iszlám alapjait lerakó perzsa
Suhrawardi tanításaiban is, aki szerint a teremtés alapanyaga a foton, a fény
pedig egyenlő a léttel, vagyis létfény. A keresztény vallásban például a ferences rendnél megtalálható a fénytisztelet.
2) az egység megvalósítása: a
keleti és a nyugati felfogásban is a cél az egyesülés az Eggyel, csak a
megközelítési mód különbözik. A nyugati csak egyházon keresztül, a keleti szerint mindenki egyénileg. Egyén az az ember, aki mint a beavatás tárgya
(objektuma) azonossá válik a beavatás céljával (a szubjektummal).
3) a lélek érettségének
elérése: a kereszténységben a kinyilatkoztatás mindenkinek szól, de az Eggyel nem
lehet beszélgetni, az Egy nem személy és a kapcsolat metafizikai. Az Egy
üzenetét hírvivővel, Beavató Mesterünkkel küldte el, a kinyilatkoztatás pedig arról szól, hogy „térjetek vissza” az Egyhez. Nincsen szó időben történt
kinyilatkoztatásról, hanem arról az örömhírről, hogy ha tudatosodott bennünk a
visszatérés feladata, akkor visszatérésünk sikerülni fog. A buddhizmus a testet nem
tekinti valóságosan létezőnek, mert egyedül a lélek van, ami a lelken kívül van
az csak káprázat vagy maja. A buddhizmusban a léleknek lehetősége van a
megújulásra (dinamikus lélek) itt a földön, ez a szamadhi. A mi felfogásunkban
ez a szeretet körforgása.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése